• Nära och kära - Pohjoismainen liikenneinfra työlistan kärkeen

    Kolumni 25.10.2024 13.51
    Liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne (Kuva: valtioneuvoston kanslia)

    Vanha toteamus siitä, että Suomi on jäätyvärantainen saari, ei vanhene koskaan. Kun sisäistämme tämän, ymmärrämme, että meidän on paitsi varmistettava jäänmurtokykymme osana kriittistä infraa, myös varauduttava siihen, että maaliikennejärjestelmämme toimii jos meriliikenne jostain syystä estyy. Meidän on silloinkin kyettävä siirtämään ihmisiä, tavaroita, apua ja kalustoa kotimaahamme ja täältä pois.

  • Henkilöjunaliikenteessä lisätään kilpailua

    Kolumni 07.10.2024 09.00
    Elina Immonen (Kuva: LVM).

    Valmistaudumme ministeriössä julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen uudistamiseen. Uudistamisen tavoitteena on avata ostoliikenteen markkinat kilpailulle ja helpottaa markkinoille pääsyä.

  • Digipaneeli tulevaisuustyön tukena

    Kolumni 02.10.2024 09.15
    Laura Eiro (Kuva: LVM).

    Liikenne- ja viestintäministeriön asettama Digipaneeli aloittaa työnsä tässä kuussa. Digipaneelin tehtävä on etsiä vielä tunnistamattomia mahdollisuuksia ja taklata tulevaisuuden haasteita digitalisaation, datatalouden ja uusien teknologioiden, kuten tekoälyn, kehittämisessä ja käyttöönotossa.

  • Yhdenvertaisuustyö rakentaa toimivampaa yhteiskuntaa

    Kolumni 18.09.2024 09.00
    Katariina Kilpeläinen. (Kuva: LVM)

    Osallistuin keväällä 2024 kuukauden ajan yhdenvertaisuusmentorointiin oikeusministeriössä. Mentoroinnin myötä jalkauduin käytännön yhdenvertaisuustyöhön ja laadin oppimistehtävän yhteistyössä oikeus- sekä liikenne- ja viestintäministeriön kollegoiden kanssa.

  • Ministeri Ranteen puhe Liikenne- ja viestintäfoorumissa 2024

    Kolumni 06.09.2024 13.12
    Ministeri Lulu Ranne. (Kuva: LVM)

    Hyvät Liikenne- ja viestintäfoorumin osallistujat, hyvä yleisö.

  • Kun tieliikenne automatisoituu, ihmisen rooli muuttuu

    Kolumni 04.09.2024 09.04
    Lainsäädäntöneuvos Kirsi Miettinen. (Kuva: LVM)

    Automaattiset ajoneuvot eivät ole yleistyneet teillä ihan niin nopeasti kuin viime vuosikymmenellä ennustettiin, mutta ajoneuvojen älykkäät, kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät kaiken aikaa. Ihmiskuljettaja on kuitenkin toistaiseksi vastuussa ajoneuvon turvallisesta kulkemisesta. Muihin hommiin ei passaa ryhtyä: kuljettajalta edellytetään ajoneuvon ja liikennetilanteen jatkuvaa valvontaa, vaikka ajoneuvo osaisi esimerkiksi säätää nopeuttaan ja sijoittua liikenteessä ilman ihmisen aktiivista ohjaamista.

  • Kaupungissa liikkuminen on yhteinen kokemus

    Kolumni 21.08.2024 10.29
    Harjoittelija Oona Malja (Kuva: LVM)

    Harjoitteluni liikenne- ja viestintäministeriön viestinnässä on loppusuoralla. Olen syventänyt osaamistani niin viranomaisviestinnästä kuin ministeriön vastuualueista, erityisesti liikenteestä.

  • Armollisuus on avain opintojen ja työelämän tasapainottamiseen

    Kolumni 07.08.2024 09.00
    Suunnittelija Lotta Lind (Kuva: LVM)

    Syksyn koittaessa monet meistä valmistautuvat taas uuden lukukauden alkuun. Opintojen ja työelämän yhteensovittaminen nousee jälleen ajankohtaiseksi aiheeksi.

  • EU-vaikuttaminen on kestävyyslaji

    Kolumni 17.07.2024 08.00
    Erityisasiantuntija Elisa Vornanen (Kuva: LVM)

    Mitta- ja massadirektiiviin on vaikutettu jo yli kaksi ja puoli vuotta. Neuvottelut jatkuvat yhä, ja on aika päivittää EU-vaikuttamisstrategia.

  • Panosta kokeilukulttuuriin ymmärryksen kasvattamiseksi

    Kolumni 19.06.2024 08.34
    Tomi Paavola (Kuva: LVM)

    Aloittamisen vaikeus. Tyhjä Word-tiedosto loistaa silmien edessä ja välilehdillä kymmeniä dokumentteja odottaa läpikäymistä.

  • Ymmärrettävyys ja luovuus kulkevat käsi kädessä

    Kolumni 05.06.2024 11.45
    Anna Lavrenz (Kuva: LVM)

    Kun aloitin tammikuussa ministeriön ensimmäisenä graafikkoharjoittelijana, en osannut aavistaa miten monipuolisia ja yllättäviä tehtäviä harjoittelussa pääsisin tekemään.

  • Hissiharmeja

    Kolumni 29.05.2024 08.00
    Anna Berghäll. (Kuva: LVM)

    Vammauduttuani keväällä 2013 jouduin muuttamaan, koska olin pyörätuolissa eikä silloisessa asuintalossani ollut hissiä. Kuin ihmeen kaupalla vielä sairaalassa ollessani löytyi sopiva, samoin neljännen kerroksen asunto hissitalosta.

  • Tavoitteena turvalliset taksit jokaiselle

    Kolumni 15.05.2024 14.15
    Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. (Kuva: Fanni Uusitalo, valtioneuvoston kanslia/LVM)

    Kevään vihdoin koittaessa myös taksialan epäkohtia korjaava hanke on saavuttanut uuden vaiheen. Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema arviomuistio taksilainsäädännön muutosehdotuksista on nyt lähes valmis ja lähtee pian lausunnoille.

  • Luodaan esteetön liikennejärjestelmä kaikille

    Kolumni 24.04.2024 08.00
    Neuvotteleva virkamies Mikael Åkermarck. (Kuva: LVM)

    Marraskuussa 2023 julkaisimme liikennejärjestelmän esteettömyysvision. Visio on osa valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa ja määrittelee, millaista kehitystä esteettömyydessä ja saavutettavuudessa tavoitellaan.

  • Suuri valta tuo mukanaan suuren vastuun

    Kolumni 17.04.2024 08.00
    Ylitarkastaja Roosa Patrakka. (Kuva: LVM)

    Instagram, TikTok, Youtube ja X ovat esimerkkejä palveluista, joilla on suuri valta siihen, millaisia näkemyksiä ja mielipiteitä muodostamme maailmasta ja sen tapahtumista. Ne vaikuttavat myös yhteiskunnassa vallitsevaan keskustelukulttuuriin.

  • Liikenneinvestointien on vahvistettava turvallisuutta

    Kolumni 10.04.2024 08.00
    Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. (Kuva: Fanni Uusitalo, valtioneuvoston kanslia/LVM)

    Hallituksen tärkein yhteinen tehtävä on varmistaa Suomen ja suomalaisten, koko yhteiskuntamme turvallisuus kaikissa oloissa. Suomen turvallisuustilanne muuttui pitkäaikaisesti Venäjän hyökättyä laittomasti Ukrainaan. Sodalla on merkittävät vaikutukset Suomen kokonaisturvallisuuteen ja huoltovarmuuteen. Yli 1 300 kilometriä pitkä itärajamme pysyy kiinni kansallisen turvallisuuden nimissä ja haemme hallituksessa koko ajan keinoja, joilla voimme vahvistaa turvallisuuttamme.

  • Vaikutamme EU:ssa aktiivisesti ja ratkaisuja esittäen

    Kolumni 27.03.2024 09.04
    Kansainvälisten asioiden johtaja Silja Pasanen (Kuva: Keksi/LVM)

    Maailma on ollut viime vuosina voimakkaassa muutoksessa, ja se näkyy myös liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla. Toimintaympäristöämme määrittää globaali keskinäisriippuvuus, teknologioiden kehityskulut sekä ilmastonmuutos. Teknologian nopea kehitys luo maailmaan uutta valtaa ja vastuuta. Huoltovarmuus ja varautuminen korostuvat digitaalisten ja fyysisten kriittisten yhteyksien ylläpidossa.

  • Vaikutusarviointikyvyn kehittäminen on jatkuvaa ja pitkäjänteistä

    Kolumni 13.03.2024 08.38
    Yksikön johtaja Niko-Matti Ronikonmäki (Kuva: Keksi/LVM)

    Jokainen hallitus kirjaa kautensa alussa yhteiseen ohjelmaan, mitä yhteiskunnallisia muutoksia se haluaa saada aikaiseksi. Virkakunnan tehtävä on auttaa hallitusta saavuttamaan tavoitteensa. Vaikutusten arviointi on tässä tärkeässä roolissa. Tämä koskee monenlaista valmistelua säädöshankkeista ohjelmiin, suunnitelmiin ja liikennehankkeisiin.

  • Saako töissä olla hauskaa? (Kyllä.)

    Kolumni 06.03.2024 08.45
    Viestintäjohtaja Susanna Niinivaara. (Kuva: Suvi-Tuuli Kankaanpää, Keksi/LVM)

    Meillä liikenne- ja viestintäministeriön viestinnässä on aina työkaverina korkeakouluharjoittelija. Yleensä yksi, joskus kaksi.

  • Yhteistyöllä kohti vaikuttavampaa liikennejärjestelmäsuunnittelua

    Kolumni 28.02.2024 08.00
    Suunnittelija Edgar Pyhälä (Kuva: LVM)

    Liikennejärjestelmä on erottamaton osa kaikkien arkea. Kyseessä on kaikki liikennemuodot kattava henkilö- ja tavaraliikenteen, liikenneverkkojen, liikenteen palveluiden, liikennevälineiden ja näitä ohjaavien järjestelmien kokonaisuus.

— 20 Merkintöjä per sivu
Näytetään tulokset 1 - 20 / 42