Meriliikenteen hiilidioksidipäästöt seurantaan
Euroopan komissio ehdottaa, että EU:n alueelle luotaisiin meriliikenteen hiilidioksidipäästöjen (C02) MRV-järjestelmä. Järjestelmä olisi ensimmäinen vaihe hiilidioksidipäästöjen taloudellisille ohjauskeinoille tai alusten tehokkuusvaatimuksille EU:ssa.
MRV-järjestelmän (monitoring, reporting and verification) tarkoituksena on kerätä tietoa meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä.
Komission mukaan vaiheittainen etenemistapa antaisi enemmän aikaa käsitellä päästövähennystavoitteita, taloudellisia ohjauskeinoja ja tehokkuusvaatimuksia.
Komissio myös toivoo, että EU:n järjestelmä tulisi toimimaan esimerkkinä maailmanlaajuiselle MRV-järjestelmälle ja siten vauhdittaisi keskusteluja kansainvälisellä tasolla. Lopullisena tavoitteena on, että EU:n MRV-järjestelmä
olisi yhteneväinen kansainvälisen järjestelmän kanssa.
Ehdotuksen mukaan asetus tulisi voimaan 1. heinäkuuta 2015 ja ensimmäinen päästöselvitys laadittaisiin vuoden 2018 päästöistä.
Valtioneuvosto lähetti meriliikenteen MRV-asetusehdotusta koskevan kirjelmän eduskunnalle torstaina 3. lokakuuta 2013.
Valtioneuvosto toteaa, että asetusehdotus on hyväksyttävissä väliaikaisena toimenpiteenä, sikäli kuin se edistää MRV-järjestelmästä käytäviä kansainvälisiä neuvotteluja.
Koska asetus on ensimmäinen vaihe kohti hiilidioksidipäästöjen hinnoittelua, valtioneuvosto katsoo, että EU:n MRV-järjestelmässä tulisi huomioida myös Suomen merenkulun erityispiirteet kuten ohuet tavaravirrat, pitkät välimatkat ja erityisesti talvimerenkulku.
Valtioneuvoston haluaa myös kiinnittää huomiota siihen, että nesteytetyn maakaasun eli LNG:n käyttö polttoaineena vähentää laivan hiilidioksidipäästöjä noin 20 prosentilla. Tämän vuoksi EU:ssa tulisi myös edistää LNG:n käyttöönottoa laivaliikenteessä, erityisesti lähimerenkulussa, muun muassa varmistamalla LNG:n saanti satamissa.
Lisätietoja
hallitussihteeri Veera Kojo, p. 0295 34 2382