EU:n maantieliikennepaketilla halutaan pitää toimiala kilpailukykyisenä
Euroopan komission maantieliikennettä koskevissa asetuksissa linjataan muun muassa tiemaksuista, liikenteen markkinoille pääsystä ja työaikaa koskevista säädöksistä. Valtioneuvosto kannattaa pääosin ehdotuksia, joiden tavoitteena on auttaa toimialaa pysymään kilpailukykyisenä ja siirtymään kohti digitaalista ja vähäpäästöistä liikennettä. Samalla pyritään parantamaan liikenneturvallisuutta, vähentämään yritysten hallinnollista taakkaa sekä turvaamaan työntekijöiden sosiaaliset oikeudet.
Euroopan komissio julkaisi 31. toukokuuta 2017 ehdotuksensa maantieliikennettä koskevaksi paketiksi. Paketti sisältää lainsäädäntöehdotuksia koskien tieliikenteen markkinoillepääsyä, sosiaalisia kysymyksiä, liikenteen hinnoittelua sekä raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen seurantaa ja raportointia.
Komissio esittää lukuisia muutoksia tiemaksuja koskevaan lainsäädäntöön (eurovinjettidirektiivi). Muutosten tavoitteena on edistää vähäpäästöisempää ja tehokkaampaa liikennettä sekä turvata liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittävä rahoitus.
Tavoitteiden toteuttamiseksi komissio esittää, että aikaperusteisista käyttäjämaksuista luovuttaisiin ja ne korvattaisiin siirtymäajan kuluessa ajettuun matkaan perustuvilla kilometrimaksuilla. Edistääkseen kilometrimaksun käyttöönottoa komissio ehdottaa myös, että raskaan liikenteen pakollisesta ajoneuvoverosta luovuttaisiin. Lisäksi komissio esittää, että maksut voitaisiin laajentaa koskemaan kaikkia ajoneuvoja ja koko tieverkkoa, koska hiilidioksidipäätöt syntyvät alueesta ja ajoneuvon tyypistä riippumatta. Direktiivin peruslähtökohta ei kuitenkaan muutu, sillä jäsenvaltiot voisivat edelleen itse päättää ottavatko ne käyttöön tiemaksuja.
Valtioneuvoston näkemyksen mukaan on hyvä, että tiemaksujen käyttöönotto jää jokaisen jäsenvaltion itsensä päätettäväksi. Direktiiviehdotus jättää jäsenvaltioille pääasiassa riittävästi joustoa ja valinnanvapautta. Suomi on kuitenkin harvaan asuttu ja pinta-alaltaan suuri maa, jossa kilometrimaksut voivat nostaa liikkumiskustannuksia. Tämän vuoksi valtioneuvosto katsoo, että vaikka aikaperusteinen maksu ei toteuta käyttäjä maksaa -periaatetta yhtä tehokkaasti kuin kilometrimaksu, tulisi raskaan liikenteen aikaperusteinen maksu sallia pidemmälle ajanjaksolle kuin vuoden 2023 loppuun. Valtioneuvosto pitää myös tärkeänä, että lainsäädäntö ei rajoita uudenlaisten rahoitusmallien tai liikenteen palvelupakettien kehittämistä.
Komission muut ehdotukset, jotka koskevat tieliikenteen markkinoille pääsyä sekä kabotaasia, noudatettavia ajo- ja lepoaikoja sekä ajopiirturia ja maantieliikenteen lähetettyjä työntekijöitä sekä sosiaalisäännösten valvontaa, ovat pääasiassa valtioneuvoston näkemyksen mukaan oikean suuntaisia.
Kabotaasin osalta komissio ehdottaa siirryttäväksi siihen, että kabotaasia saadaan harjoittaa yhdessä jäsenvaltiossa viiden päivän ajan, kun tällä hetkellä sallitaan kolme kuljetusta seitsemän päivän aikana. Valtioneuvosto katsoo, että ehdotuksissa on kuitenkin useita jatkotyössä tarkennettavia seikkoja, jotta lainsäädännöllä saavutettaisiin sille asetetut tavoitteet.
Komissio esittää myös uusia markkinoillepääsyehtoja kevyille tavarankuljetusajoneuvoille, lähinnä pakettiautoille. Komission ehdotuksessa ei esitetä liikennelupaa, mutta näitä ajoneuvoja käyttävillä yrityksillä olisi oltava toimitila liikenteenharjoittamisvaltiossa ja niiden tulisi täyttää tietyt vakavaraisuusvaatimukset.
Suomessa liikenteen palveluista annetulla lailla kevennetään pakettiautoja koskevia vaatimuksia niin, että nykyisen luvanvaraisuuden sijasta palveluntarjoajan tulee jatkossa rekisteröityä Liikenteen turvallisuusvirastoon. Valtioneuvosto katsoo, että myös EU-tasolla tulisi pyrkiä ratkaisuun, joka huomioi eri maiden olosuhteet ja joka ei aseta tarpeettomia esteitä alalle tuloon kevyiden tavarankuljetusajoneuvojen osalta.
Valtioneuvosto kannattaa maatiepaketin hiilidioksidipäästöjen seurantaa ja raportointia koskevia ehdotuksia. Ehdotukset auttavat EU:n jäsenvaltioita pääsemään kansallisiin päästövähennystavoitteisiinsa, helpottavat ympäristöystävällisten valintojen tekemistä ja kannustavat ajoneuvojen valmistajia kehittämään vähäpäästöisiä ratkaisuja.
Valtioneuvosto toimitti EU:n maantiepakettia koskevan kirjelmän eduskunnalle 5. heinäkuuta 2017.
Lisätietoja
yksikön johtaja Laura Eiro, p. 0295 34 2668 (markkinoille pääsy)
ylitarkastaja Eleonoora Eilittä, p. 0295 34 2089 (liikenteen päästövähennykset)
yksikön johtaja Sanna Ruuskanen, p. 0295 34 2077 (eurovinjettidirektiivi, ajoneuvovero)
Vastuualueet: Verkot
Vastuualueet: Ohjaus
Valtioneuvosto: Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiveiksi ja komission ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi (eurovinjettidirektiivin ja EETS-direktiivin muuttaminen)
Valtioneuvosto: Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun asetuksen (EY) N:O 561/2006 ja tieliikenteessä käytettävistä ajopiirtureista annetun asetuksen (EU) N:O 165/2014 muuttamisesta
Valtioneuvosto: Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi ja Euroopan Parlamentin ja neuvoston direktiiviksi (tavara- ja linja-autoliikenteen markkinoillepääsyn ehdot ja ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttö)
Valtioneuvosto: Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi (maantieliikenteen ajo- ja lepoaikojen valvontadirektiivin muuttaminen ja kuljettajien lähettämistä työhön toiseen jäsenvaltioon koskevien sääntöjen vahvistaminen)
Valtioneuvosto: Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi (raskaan kaluston hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineenkulutuksen seuranta ja raportointi)