Liikennepalvelulaki voimaan
Liikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön ja luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Liikennepalvelulain keskeisenä tavoitteena on asiakaslähtöiset liikennepalvelut. Hallitus esitti liikennepalvelulain vahvistamista 24. toukokuuta.
Liikennepalvelulaki tulee pääosin voimaan 1.7.2018. Tietojen ja tietojärjestelmien yhteen toimivuutta koskevat säännökset tulevat voimaan jo 1.1.2018. ITS-direktiiviin liittyvät älykkäiden liikennejärjestelmien käyttöönottoon liittyvät säännökset tulevat voimaan 1.10.2017.
Liikennepalvelulailla muutetaan nykytilaa, jossa liikenteen markkinat ovat vahvasti säännellyt ja julkisin toimin ohjatut. Liikennepalvelulaki edistää kilpailun tasapuolisuutta henkilöliikennemarkkinoilla sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluntarjoajien kilpailukykyä.
Liikennepalvelulaki edistää merkittävästi uuden teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintamallien käyttöönottoa. Liikennepalvelulaki mahdollistaa saumattomat, multimodaaliset matkaketjut.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on tyytyväinen, että liikennepalvelulain ensimmäinen vaihe on saatu päätökseen.
- Liikennepalvelulaki on mitä suurimmissa määrin valmistautumista tulevaisuuteen. Tarvitsemme joustavaa lainsäädäntöä, jotta liikennejärjestelmän kaikki osat saadaan toimimaan yhteen. Uskon että tämän lain myötä meillä on aito mahdollisuus tehdä liikenteestä asiakkaille kokonaisvaltainen palvelu. Suomi on tässä työssä edelläkävijä ja tämä tuo meille kilpailuetua, toteaa ministeri Berner.
- Pidän erittäin tärkeänä myös sitä, että liikennepalvelulaki auttaa meitä vastaamaan ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin. Päästövähennystavoitteet liikenteelle ovat merkittävät ja niiden toteuttamiseksi tarvitsemme monia eri keinoja. Liikennepalvelulaki on yksi niistä, sanoo Berner.
Liikennepalvelulain hankesivu
Faktalehti 41-2017 Liikennepalvelulaki.pdf
Faktalehti 42-2017 Joukkoliikenne liikennepalvelulaissa.pdf
Faktalehti 43-2017 Tavaraliikenne ja ammattipätevyydet liikennepalvelulaissa.pdf
Faktalehti 44-2017 Taksiliikenne liikennepalvelulaissa.pdf
Faktalehti 45-2017 Tiedolla matkaan.pdf
Faktalehti 46-2017 Taksiliikenne liikennepalvelulaissa, vertailu Ruotsiin.pdf
Faktalehti 47-2017 Harvaan asuttujen alueiden liikennepalvelut liikennepalvelulaissa.pdf
Faktalehti 48-2017 Liikennekaari hallitusohjelmaa toteuttamassa.pdf