Liikennepalvelulaki mahdollistaa hyvät ja joustavat liikenteen palvelut
Liikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön ja luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Liikennepalvelulain keskeisenä tavoitteena on asiakaslähtöiset liikennepalvelut. Hallitus esitti liikennepalvelulain vahvistamista 24. toukokuuta.
Liikennepalvelulaki tulee pääosin voimaan 1.7.2018. Tietojen ja tietojärjestelmien yhteen toimivuutta koskevat säännökset tulevat voimaan jo 1.1.2018. ITS-direktiiviin liittyvät älykkäiden liikennejärjestelmien käyttöönottoon liittyvät säännökset tulevat voimaan 1.10.2017.
Liikennepalvelulailla muutetaan nykytilaa, jossa liikenteen markkinat ovat vahvasti säännellyt ja julkisin toimin ohjatut. Liikennepalvelulaki edistää kilpailun tasapuolisuutta henkilöliikennemarkkinoilla sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluntarjoajien kilpailukykyä.
Uudella lailla luodaan puitteet julkisesti tuettujen henkilökuljetusten järjestämiseksi entistä tehokkaammin mm. digitalisaatiota, kuljetusten yhdistämistä ja erilaisia kalustotyyppejä hyödyntämällä. Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi julkisesti tuettujen kuljetusten kymmenen prosentin säästö vuodesta 2017.
Liikennepalvelulailla toteutetaan hallituksen kärkihankkeita digitaalisen kasvuympäristön rakentamiseksi sekä säädösten sujuvoittamiseksi. Uusi laki tukee kuljetusten tehostamista ja sitä kautta ympäristö- ja ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Saumattomat ja multimodaaliset matkaketjut mahdollisiksi
Liikennepalvelulaki edistää merkittävästi uuden teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintamallien käyttöönottoa. Liikennepalvelulaki mahdollistaa saumattomat, multimodaaliset matkaketjut.
Tulevaisuuden liikenteen kannalta olennaista on, että tiedot ja tietojärjestelmät ovat yhteentoimivia ja rajapinnat avoimia. Keskeistä on, että liikennepalvelulailla avataan liikkumispalveluja koskevat olennaiset tiedot. Liikennepalvelulaissa säädetään myös lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuudesta.
Liikennepalvelulaki tehdään kolmessa vaiheessa. Luonnos liikennepalvelulain toiseksi vaiheeksi on lausuntokierroksella 1. kesäkuuta saakka. Toisessa vaiheessa parannetaan edelleen edellytyksiä liikenteen palveluiden digitalisoimiseksi ja tiedon hyödyntämiseksi. Toinen vaihe tuo mukaan myös liikenneasioiden rekisterin. Palvelevan liikennejärjestelmän kehittämistä jatketaan ottamalla mukaan kaikki liikennemuodot.
Ministeri Berner: Liikenne on palvelu
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on tyytyväinen, että liikennepalvelulain ensimmäinen vaihe on saatu päätökseen.
- Liikennepalvelulaki on mitä suurimmissa määrin valmistautumista tulevaisuuteen. Tarvitsemme joustavaa lainsäädäntöä, jotta liikennejärjestelmän kaikki osat saadaan toimimaan yhteen. Uskon että tämän lain myötä meillä on aito mahdollisuus tehdä liikenteestä asiakkaille kokonaisvaltainen palvelu. Suomi on tässä työssä edelläkävijä ja tämä tuo meille kilpailuetua, toteaa ministeri Berner.
- Pidän erittäin tärkeänä myös sitä, että liikennepalvelulaki auttaa meitä vastaamaan ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin. Päästövähennystavoitteet liikenteelle ovat merkittävät ja niiden toteuttamiseksi tarvitsemme monia eri keinoja. Liikennepalvelulaki on yksi niistä, sanoo Berner.
Lisätietoja:
osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala, p. 0295 34 2585, Twitter @op_rantala
osastopäällikkö Laura Vilkkonen (avoin data, tiedon yhteentoimivuus), p. 0295 34 2391, Twitter @vilkkonen
neuvotteleva virkamies Susanna Metsälampi, p. 0295 34 2057, Twitter @SMetsalampi
hallitusneuvos Maija Ahokas, p. 0295 34 2390, Twitter @mmaija
Faktalehti 42-2017 Joukkoliikenne liikennepalvelulaissa.pdf
Faktalehti 43-2017 Tavaraliikenne ja ammattipätevyydet liikennepalvelulaissa.pdf
Faktalehti 44-2017 Taksiliikenne liikennepalvelulaissa.pdf
Faktalehti 45-2017 Tiedolla matkaan.pdf
Faktalehti 46-2017 Taksiliikenne liikennepalvelulaissa, vertailu Ruotsiin.pdf
Faktalehti 47-2017 Harvaan asuttujen alueiden liikennepalvelut liikennepalvelulaissa.pdf
Faktalehti 48-2017 Liikennekaari hallitusohjelmaa toteuttamassa.pdf