Kansainvälisen meriliikenteen päästövähennystavoitteiden kiristämisestä neuvotellaan IMO:ssa

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 3.7.2023 8.30
Tiedote
Finnlinesin rahtialus merellä, taustalla puista mannerta
Rahtialus Helsingin edustalla (Kuva: Mika Pakarinen, Keksi/LVM)

Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) meriympäristön suojelukomitea (Marine Environment Protection Committee, MEPC) kokoontuu Lontoossa 3.–7.7.2023. Tässä komitean 80. istunnossa on tarkoitus päivittää IMO:n kasvihuonekaasustrategia. Lisäksi kokouksessa käsitellään muun muassa maailmanlaajuisia keinoja vähentää alusten kasvihuonekaasupäästöjä sekä alusten energiatehokkuuden ja painolastivesien sääntelyä.

Suomen delegaatiota Lontoossa johtaa liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäki. Kivimäki on myös ehdolla IMO:n pääsihteeriksi 18.7.2023 käytävissä vaaleissa.

- On äärimmäisen tärkeää, että meriliikenteen päästöjä vähennetään määrätietoisesti maailmanlaajuisilla tavoitteilla ja toimilla, Kivimäki sanoo. 

- Mitä selkeämmistä tavoitteista ja tehokkaammista toimista päästään sopuun maailmanlaajuisella tasolla IMO:ssa, sitä paremmin voimme turvata tasapuoliset kilpailuolosuhteet ja toimialan kilpailukyvyn, Kivimäki jatkaa. 

Suomi kannattaa tiukempia maailmanlaajuisia tavoitteita päästöjen vähentämiselle

IMO:ssa on neuvoteltu vuonna 2018 hyväksytyn alustavan kasvihuonekaasustrategian päivityksestä marraskuusta 2021 alkaen. Strategiassa asetetaan kansainväliselle meriliikenteelle selkeät tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Lisäksi strategiassa rajataan niiden konkreettisten maailmanlaajuisten päästövähennyskeinojen joukkoa, joista IMO:ssa on lähivuosina tarkoitus päättää. 

Suomi ja muut EU-jäsenvaltiot kannattavat vuoteen 2050 asetetun maailmanlaajuisen päästövähennystavoitteen kiristämistä nykyisestä 50 prosentista 100 prosenttiin verrattuna vuoden 2008 päästöihin. Strategiaan on neuvotteluissa vaadittu myös välitavoitteita. Suomi kannattaa muiden EU-jäsenvaltioiden tavoin vähintään 29 prosentin tavoitetta vuodelle 2030 ja vähintään 83 prosentin tavoitetta vuodelle 2040.

Suomi pitää muiden EU-jäsenvaltioiden tavoin tärkeänä, että vähintään 10 % kansainvälisen meriliikenteen käyttämästä energiasta tulisi vuoteen 2030 mennessä polttoaineista, joiden kasvihuonekaasupäästöt ovat nolla tai lähellä nollaa. Tämä tavoite kestäviin polttoaineisiin siirtymiselle tarvitaan, jotta IMO antaa selkeän signaalin tarvittavan muutoksen suunnasta ja nopeudesta sekä varustamoille, että aluspolttoaineiden jakelijoille ympäri maailman.

Lisäksi Suomi ja muut EU-jäsenvaltiot esittävät yhdistelmäkeinoa, joka koostuu polttoaineiden kasvihuonekaasusisällön rajoittamiseen perustuvasta teknisestä osasta ja maailmanlaajuiseen päästömaksuun perustuvasta taloudellisesta osasta. Suomi tukee sitä, että mahdollisesta taloudellisesta päästövähennyskeinosta kerättäviä varoja voitaisiin käyttää uusien alusteknologioiden kehittämisen lisäksi esimerkiksi kestävien aluspolttoaineiden käyttöön kannustamiseen sekä näiden polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin rakentamiseen ympäri maailman. 

Suomi järjestää istunnon aikana yhdessä OECD:n alaisen liikennefoorumin (ITF) kanssa tilaisuuden lähimerenkulun erityispiirteistä alusten kasvihuonekaasupäästöjä vähennettäessä. Suomi järjestää myös vastaanoton IMO-kampanjoidensa edistämiseksi. Sen lisäksi, että Suomella on ehdokas IMO:n pääsihteeriksi, Suomi on ehdolla IMO:n neuvoston jäseneksi vuosiksi 2024–2025. 

Mitä seuraavaksi?

Meriympäristön suojelukomitea kokoontuu Lontoossa 3.–7.7.2023. Kokouksessa on tarkoitus päivittää IMO:n kasvihuonekaasustrategia. 

Neuvottelut maailmanlaajuisista päästövähennyskeinoista jatkuvat komitean seuraavassa istunnossa huhtikuussa 2024. Valtioneuvosto valmistelee IMO:ssa esitettävät Suomen neuvottelukannat yhteistyössä eduskunnan kanssa tätä ennen. 

IMO:n neuvosto äänestää uudesta pääsihteeristä 18. heinäkuuta. IMO:n yleiskokous valitsee uuden neuvoston joulukuussa. 

Lisätietoja:

Suomen pysyvän edustajan sijainen IMO:ssa, johtava asiantuntija Anita Mäkinen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, p. 040 162 4592, [email protected], Twitter @AnitaMakinen

neuvotteleva virkamies Eero Hokkanen, liikenne- ja viestintäministeriö, p. 050 476 0401, [email protected], Twitter @eerohokkanen