Hyppää sisältöön
Media

Regeringen föreslår i en proposition till riksdagen att spårtrafiklagen och lagen om transportservice ändras

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 12.6.2025 13.41 | Publicerad på svenska 13.6.2025 kl. 10.47
Typ:Pressmeddelande
Puuta puretaan junasta.
Timmer lastas av från ett tåg. (Bild: Elena Noeva, Shutterstock)

Regeringen lämnade den 12 juni 2025 en proposition till riksdagen med förslag till ändring av spårtrafiklagen och lagen om transportservice. Lagändringarna förbättrar säkerheten i den spårbundna stadstrafiken och ger tilläggstid för anskaffning av transportmateriel som uppfyller EU-kraven för transporter inom skogs- och kemiindustrin.

Regeringen föreslår att spårtrafiklagen ändras så att det blir möjligt att förlänga använd-ningstiden för materiel avsedd för östlig internationell trafik (så kallad OSJD/GOST-materiel) med två år fram till utgången av 2028. Ändringen ger tilläggstid för att skaffa ma-teriel som uppfyller EU-kraven för transporter inom skogs- och kemiindustrin.

Enligt en lagändring som trädde i kraft i juni 2022 är det tillåtet att använda OSJD/GOST-materiel som avviker från EU-kraven fram till utgången av 2026 vid virkes- och kemikalie-transporter inom Finlands gränser. Detta tidsbegränsade undantag var nödvändigt för att det efter Rysslands invasion av Ukraina skulle vara möjligt att trygga de virkes- och kemi-kalietransporter för industrins behov som sker per järnväg i Finland.

Finland har i EU-lagstiftningen endast ett undantag för användningen av OSJD/GOST-materiel vid internationella järnvägstransporter. Eftersom anskaffningen av materiel som uppfyller EU-kraven för virkes- och kemikalietransporter tar längre tid än beräknat, har regeringen fastställt att undantaget förlängs från 2026 till utgången av 2028. Europeiska kommissionen har informerats om att undantaget förlängs med två år. 

I regleringen av spårbunden stadstrafik görs ändringar som förbättrar säkerheten

Avsikten är också att genom samma regeringsproposition utveckla regleringen av spår-bunden stadstrafik, det vill säga metro- och spårvägstrafik. Syftet med de ändringar som föreslås i den spårbundna stadstrafiken är att minska i synnerhet de mötesolyckor som i början sker mellan spårvagnstrafiken och den övriga vägtrafiken när spårvagnstrafik inleds på nya bannät. På så sätt blir den spårbundna stadstrafiken ett ännu tryggare färdsätt. 

I fortsättningen ska planer för nytt bannät för spårbunden stadstrafik jämte konsekvens-bedömningar lämnas till Transport- och kommunikationsverket Traficom i ett så tidigt skede som möjligt. Målet är att säkerhetsaspekter från första början ska beaktas så väl som möjligt vid planeringen av projekt.

I regeringspropositionen föreslås dessutom preciseringar av bestämmelserna om giltig-hetstiden för och återkallandet av järnvägsföretagens koncession samt andra tekniska ändringar i bestämmelserna. 

Vad händer nu?

Riksdagsbehandlingen av lagförslaget inleds med en remissdebatt i plenum. Därefter bör-jar utskottsbehandlingen av lagförslaget. När utskottets betänkande är färdigt fortsätter behandlingen i plenum. Riksdagsbehandlingen inleds sannolikt under höstsessionen 2025.

Lagen avses träda i kraft den 1 april 2026. De bestämmelser som gäller möjligheten att använda materiel avsedd för östlig internationell trafik vid transporter inom Finland föreslås emellertid träda i kraft den 1 januari 2027 och gälla till utgången av 2028.

Mer information:

Risto Saari, trafikråd, risto.saari(a)gov.fi, tfn 0295 342 311

Nyckeln till tillväxt Orpos regeringsprogram