Regeringen föreslår i en proposition till riksdagen att spårtrafiklagen och lagen om transportservice ändras
Regeringen lämnade den 12 juni 2025 en proposition till riksdagen med förslag till ändring av spårtrafiklagen och lagen om transportservice. Lagändringarna förbättrar säkerheten i den spårbundna stadstrafiken och ger tilläggstid för anskaffning av transportmateriel som uppfyller EU-kraven för transporter inom skogs- och kemiindustrin.
Regeringen föreslår att spårtrafiklagen ändras så att det blir möjligt att förlänga använd-ningstiden för materiel avsedd för östlig internationell trafik (så kallad OSJD/GOST-materiel) med två år fram till utgången av 2028. Ändringen ger tilläggstid för att skaffa ma-teriel som uppfyller EU-kraven för transporter inom skogs- och kemiindustrin.
Enligt en lagändring som trädde i kraft i juni 2022 är det tillåtet att använda OSJD/GOST-materiel som avviker från EU-kraven fram till utgången av 2026 vid virkes- och kemikalie-transporter inom Finlands gränser. Detta tidsbegränsade undantag var nödvändigt för att det efter Rysslands invasion av Ukraina skulle vara möjligt att trygga de virkes- och kemi-kalietransporter för industrins behov som sker per järnväg i Finland.
Finland har i EU-lagstiftningen endast ett undantag för användningen av OSJD/GOST-materiel vid internationella järnvägstransporter. Eftersom anskaffningen av materiel som uppfyller EU-kraven för virkes- och kemikalietransporter tar längre tid än beräknat, har regeringen fastställt att undantaget förlängs från 2026 till utgången av 2028. Europeiska kommissionen har informerats om att undantaget förlängs med två år.
I regleringen av spårbunden stadstrafik görs ändringar som förbättrar säkerheten
Avsikten är också att genom samma regeringsproposition utveckla regleringen av spår-bunden stadstrafik, det vill säga metro- och spårvägstrafik. Syftet med de ändringar som föreslås i den spårbundna stadstrafiken är att minska i synnerhet de mötesolyckor som i början sker mellan spårvagnstrafiken och den övriga vägtrafiken när spårvagnstrafik inleds på nya bannät. På så sätt blir den spårbundna stadstrafiken ett ännu tryggare färdsätt.
I fortsättningen ska planer för nytt bannät för spårbunden stadstrafik jämte konsekvens-bedömningar lämnas till Transport- och kommunikationsverket Traficom i ett så tidigt skede som möjligt. Målet är att säkerhetsaspekter från första början ska beaktas så väl som möjligt vid planeringen av projekt.
I regeringspropositionen föreslås dessutom preciseringar av bestämmelserna om giltig-hetstiden för och återkallandet av järnvägsföretagens koncession samt andra tekniska ändringar i bestämmelserna.
Vad händer nu?
Riksdagsbehandlingen av lagförslaget inleds med en remissdebatt i plenum. Därefter bör-jar utskottsbehandlingen av lagförslaget. När utskottets betänkande är färdigt fortsätter behandlingen i plenum. Riksdagsbehandlingen inleds sannolikt under höstsessionen 2025.
Lagen avses träda i kraft den 1 april 2026. De bestämmelser som gäller möjligheten att använda materiel avsedd för östlig internationell trafik vid transporter inom Finland föreslås emellertid träda i kraft den 1 januari 2027 och gälla till utgången av 2028.
Mer information:
Risto Saari, trafikråd, risto.saari(a)gov.fi, tfn 0295 342 311
Beslut vid statsrådets allmänna sammanträde den 12 juni 2025
Pressmeddelande 26.6.2024 (på finska): Muutoksia raideliikennesääntelyyn: Helpotuksia metsä- ja kemianteollisuuden kuljetushankintoihin