Euroopan komissio ehdottaa raskaan kaluston CO2-päästörajoihin tiukennuksia

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 15.2.2023 10.30 | Julkaistu suomeksi 29.3.2023 klo 9.56
Tiedote

Euroopan komissio ehdottaa hiilidioksidin päästörajojen kiristämistä uusille markkinoille saatettaville raskaille ajoneuvoille. Komissio julkaisi ehdotuksensa raskaan kaluston CO2-raja-arvoasetuksen päivittämiseksi 14.2.2023. Asetus ohjaa päästöttömien ajoneuvojen eli täyssähkö- ja vetyajoneuvojen valmistukseen ja myyntiin.

Komissio ehdottaa tiukempia päästövähennyksiä

Asetuksessa ajoneuvovalmistajia sitovat päästörajat on asetettu niin, että niiden laskemisen perustana on vuoden 2019 taso. Komission ehdotuksen mukaan vuonna 2030 uusien EU:ssa ensirekisteröitävien raskaiden ajoneuvojen päästöjen pitäisi olla keskimäärin 45 % pienemmät. Nykyinen tavoite on vähentää päästöjä 30 %.

Komissio ehdottaa myös uusia tavoitteita pidemmälle tulevaisuuteen. Ehdotuksissa päästöjä tulisi vähentää 65 % vuoteen 2035 ja 90 % vuoteen 2040 mennessä.

Tavoitteet koskevat nykyisessä asetuksessa vain raskaita hyötyajoneuvoja. Komission ehdotuksen mukaan asetuksen soveltamisala laajenisi kattamaan myös linja-autot. Soveltamisala laajenisi myös uusiin kuorma-autoryhmiin sekä perävaunuihin.

Lisäksi komissio ehdottaa, että uusien kaupunkiliikenteen linja-autojen tulisi olla täysin päästöttömiä vuonna 2030.

Tavoitteena lisätä vähäpäästöisten ajoneuvojen määrää

Lainsäädännön tavoitteena on, että ajoneuvovalmistajat parantaisivat ajoneuvojen energiatehokkuutta ja markkinoille tulisi entistä enemmän päästöttömiä ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja.

Suomi on tehnyt vaikuttamistyötä komissioon ennen asetuksen julkaisua. Alustavissa keskusteluissa Suomi on vaikuttanut biokaasun käytön puolesta raskaassa liikenteessä.

Mitä seuraavaksi?

Liikenne- ja viestintäministeriö tutustuu huolellisesti komission ehdotukseen ja informoi siitä eduskuntaa. Suomi muodostaa omat kantansa komission ehdotukseen. Sidosryhmiä kuullaan osana kannanmuodostusta.

Neuvottelu raskaan kaluston CO2-päästörajoituksista alkaa keväällä 2023 EU:n ministerineuvoston ympäristötyöryhmässä ja samanaikaisesti Euroopan parlamentissa.

Lisätietoja

ylitarkastaja Sara Österberg, p. 050 571 5019, [email protected]

Tiedote 27.6.2018: Raskaalle kalustolle esitetään päästörajoja
Euroopan komissio: Tiedote 14.2.2023: Komissio ehdottaa vuodelle 2030 nollapäästötavoitetta uusille kaupunkibusseille ja 90 % päästövähennystä uusille rekoille vuoteen 2040 mennessä (englanniksi)
Euroopan komissio: Ehdotus raskaan liikenteen CO2-päästörajasääntelyksi (englanniksi)