Det nationella genomförandet av EU:s rörlighetspaket för vägtransporter framskrider
Regeringen föreslår ändringar i lagen om transportservice och i de lagar som gäller överlastavgifter och utstationering av arbetstagare. Ändringarna görs för att genomföra EU:s rörlighetspaket för vägtransporter i Finland.
Regeringen lämnade propositionen till riksdagen den 21 oktober 2021.
Syftet med propositionen är att förenhetliga bestämmelserna om det sociala regelverket och marknaden i fråga om den tunga fordonstrafiken, att främja rättvis och jämlik konkurrens inom transportbranschen och att förbättra tillsynsmyndigheternas verksamhetsförutsättningar och trafiksäkerheten.
Utöver de ändringar som ska göras för att genomföra EU-bestämmelserna föreslås det också ändringar som utvidgar beställarens ansvar i fråga om transporten vid körning med överlast och brott mot kör- och vilotider. Syftet med förslagen är att förebygga grå ekonomi i enlighet med målen i regeringsprogrammet.
Vissa av EU-bestämmelserna om förares kör- och vilotider har redan trätt i kraft i Finland.
Den nationella lagstiftningen har beretts som ett samarbete mellan kommunikationsministeriet och arbets- och näringsministeriet.
Vad händer härnäst?
Lagförslagen har varit på remiss och beredningen har fortsatt som tjänsteuppdrag.
Härnäst ska regeringens proposition överlämnas till riksdagen för en remissdebatt i plenum. Tidpunkten för riksdagens plenum meddelas på riksdagens webbplats (kommande plenum).
Efter remissdebatten skickas propositionen vidare till utskottsbehandling, och när utskottets betänkande är klart fortsätter behandlingen i plenum.
Avsikten är att lagarna ska träda i kraft den 1 februari 2022.
Ytterligare information:
Veli-Matti Syrjänen, trafikråd 050 470 7708
Elisa Vornanen, specialsakkunnig, 050 511 6405
Hankeikkuna: EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten täytäntöönpano sekä kuljetuksen tilaajan vastuiden tarkentaminen (LVM062:00/2020)