Verkkovierailua kuin kotimaassa – kotimaata unohtamatta
Julkaisuajankohta
12.6.2017
11.40
Kolumni
Verkkovierailumaksuja on alennettu asteittain jo kymmenen vuoden ajan. Unionin linjaus maksujen poistamisesta kokonaan syntyi kesällä 2015. Keskeiset yksityiskohdat kuitenkin jäivät tiukkoihin jatkoneuvotteluihin, jotka kestivät aina tämän vuoden alkuun saakka.
Suomi on kannattanut tavoitetta verkkovierailumaksujen poistamisesta. Käyttäjiltä perittävien lisämaksujen kielto ei kuitenkaan saa johtaa kotimaisen hintatason nousuun tai markkinahäiriöihin. Pohjois-Euroopassa ja erityisesti Suomessa tarjotaan merkittävissä määrin edullisia rajattomia liittymäpaketteja. Datan käyttömäärät ovat eurooppalaiseen keskiarvoon nähden moninkertaisia.
Tilanne, jossa matkustajalle ilmaista verkkovierailua tarjoava kotioperaattori joutuisi edelleen maksamaan kohdemaan vierailuverkon operaattorille merkittäviä tukkumaksuja, olisi kestämätön. Jatkoneuvotteluissa Suomi pitikin välttämättömänä säänneltyjen tukkuhintakattojen huomattavaa alentamista.
Neuvotteluiden lähtöasetelma ei ollut helppo. Komission ehdottamassa täydentävässä sääntelyssä lupaus Suomen kaltaisten edullisten kotimaisten hinnoittelumallien turvaamisesta oli jäämässä huomioimatta. Samanaikaisesti neuvoston linjauksia tukkuhintakatoista dominoivat korkeita tukkumaksuja ajavien turistimaiden kannat. Joulukuussa 2016 Suomi joutui äänestämään ehdotuksia vastaan.
Kansallisella poliittisten päättäjien, viranomaisten ja sidosryhmien tiiviillä yhteistyöllä sekä samanmielisten jäsenmaiden vaikuttamisella tukkutason hintakatot saatiin lopulta laskemaan ja koko sääntelyuudistuksesta tasapainoisempi. Neuvotteluasetelmat huomioiden lopputulos on Suomen kannalta kohtuullinen.
Uudistuksen käsittely onkin hyvä muistutus EU:n lainsäädäntömenettelyn haasteita. Enemmistöpäätösmenettelyssä pieni asukasluku tarkoittaa pientä äänimäärää. Vaikuttamistyössä on usein toimittava isoja jäsenmaita moninkertaisesti aktiivisemmin. Kansallisia erityispiirteitä ei Brysselissä aina osata huomioida, ellei niistä rohkeasti muistuteta.
Vaikuttamistyön tuloksena EU-asetukseen saatiin kaksi Pohjoismaita hyödyttävää seikkaa. Ensinnäkin rajattomien ja suurten datapakettien osalta asetuksessa säädetään matkailijoiden perustarpeet helposti kattavasta minimimäärästä, joka verkkovierailussa on tarjottava lisämaksutta. Täysin rajattomasti lisämaksutonta roamingia teleyritykset eivät siis ole velvoitettuja tarjoamaan. Todennäköisesti keskenään kilpailevat yritykset kuitenkin pyrkivät tarjoamaan minimimäärääkin kattavampia liittymiä.
Edelleen kotioperaattorin maksettavaksi jäävät tukkukustannukset huomioon ottaen uusi sääntely voi aiheuttaa jonkinasteisia kustannuspaineita. Toisaalta paljon reissaava asiakas ei liittymäänsä päivittäessään välttämättä hätkähdä pientä kokonaishinnan nousua, jos kännykkää tai tablettia voi käyttää huolettomammin maiden rajoista välittämättä.
Samalla on tärkeää varmistaa se, etteivät lisämaksuttoman verkkovierailun todellisiksi maksajiksi joudu ne, jotka matkustelevat harvemmin – tai eivät ehkä ollenkaan. Toinen seikka liittyykin juuri tähän. Tarvittaessa teleyritys on voinut hakea Viestintävirastolta lupaa periä verkkovierailusta pientä lisämaksua halpojen kotimaan hintojen ja ennen kaikkea ilman datakattoa tarjottavien liittymien tarjonnan jatkamiseksi. Näissäkin tapauksissa roaming-lisämaksut ovat moninkertaisesti nykyisiä pienempiä.
Toisaalta sekin on mahdollista, että joihinkin liittymiin käyttömahdollisuus kotimaan ulkopuolella ei jatkossa kuulu enää ollenkaan – muutamissa jäsenmaissa teleyritykset ovat päätyneet tällaisiin ratkaisuihin mobiililaajakaistaliittymien osalta. Tämä ei välttämättä ole asiakkaan kannalta negatiivinen asia: esimerkiksi pelkkään kesämökkikäyttöön hankittavassa liittymässä mahdollisimman halpa kotimaan hinta voi painaa käyttäjälle paljon enemmän kuin mahdollisuus roamingin käyttöön.
Tulevat kuukaudet näyttävät, millaisia käytännön vaikutuksia uudella sääntelyllä on. Asetus jättää yrityksille tuotteistusvaraa, kuten markkinataloudessa kuuluukin. Jo nyt on nähtävissä, että saatavilla tulee olemaan monenlaisia liittymiä eri käyttäjätyypeille. Tärkeintä on, että valinnanvaraa riittää, ja että liittymän käyttöehdot ovat ostopäätöstä tekevälle asiakkaalle selkeät.
Tulevaisuuden osalta on huomattava, että verkkovierailija voi olla paljon muutakin kuin jäsenvaltion rajan kännyköineen ylittävä matkustaja – esimerkiksi tämän ajoneuvo. Roaming-sääntelyn vaikutuksia nopeasti kehittyvässä digitaalisessa ympäristössä onkin seurattava huolella.
Tulevaisuuden palvelujen yhteentoimivuuden varmistamiseksi on ensiarvoisen tärkeää, että myös verkkovierailumarkkinat ovat kotimaan telemarkkinamme tapaan tehokkaasti kilpaillut. Mitä toimivampaa kilpailu on, sen paremmin kysyntä ja tarjonta ohjaavat toimijoita tarjoamaan ratkaisuja myös tulevaisuuden toimintaympäristöön.
Sini Wirén
Kirjoittaja on neuvotteleva virkamies Verkko-osaston kehittämisyksikössä
2017
Blogit
Blogit 2017