Hyppää sisältöön
Media

Trafikledsverkets utredning: En övergång till europeisk spårvidd förbättrar den militära rörligheten

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 11.6.2025 11.16 | Publicerad på svenska 11.6.2025 kl. 12.30
Typ:Pressmeddelande
Ministeri Lulu Ranne.
Kommunikationsminiser Lulu Ranne. (Bild: Katri Lehtola, Keksi/LVM)

Trafikledsverket presenterade vid ett seminarium om spårvidden den 11 juni 2025 huvudresultaten av den utredning som gäller en utvidgning av den allmänna europeiska spårvidden till norra Finland. Enligt utredningen är det i första hand den militära rörligheten som gynnas av att den smalare spårvidden utsträcks till Finland.

– Finlands trafikpolitik ändrades avsevärt i början av regeringsperioden. Vi började omedelbart prioritera projekt som stärker säkerheten, den militära rörligheten och försörjningsberedskapen samt förbättrar vägnätets skick. Det skärpta geopolitiska läget, Finlands ställning som en av Natos frontlinjestater samt Rysslands utdragna, brutala och olagliga anfallskrig förutsätter att Finlands infrastruktur håller och fungerar också under undantagsförhållanden. Det krävs särskilda satsningar i norra Finland. Den mest brådskande satsningen är Rail Nordica, dvs. övergången till europeisk spårvidd. I fråga om övriga Finland fattas beslut senast våren 2027, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

I Trafikledsverkets utredning görs en bedömning av en utvidgning av den allmänna europeiska spårvidden 1 435 millimeter till Finland. Lösningen går ut på att det byggs ett nytt spår vid sidan av det nuvarande spåret och ställvis att spåren läggs omlott.

Kostnaderna för att ändra spårvidden motsvarar enligt utredningen inte den nytta som ändringen medför för den civila trafiken. Det är inte ännu möjligt att göra en kvantitativ bedömning av fördelarna för den militära rörligheten och försörjningsberedskapen. Strävan i de fortsatta utredningarna om den europeiska spårvidden är att även näringslivets behov ska beaktas i mån av möjlighet.

Den preliminära kostnadskalkylen för den ändring av spårvidden som utretts i fråga om norra Finland, inklusive lastningsplatser och depåer, uppgår till cirka 3,2 miljarder euro. Om projektet utökas ytterligare med en ny förbindelse mellan Kolari och Svappavaara, beräknas priset uppgå till cirka 4,8 miljarder euro. Kostnadsförslaget för förbindelsen från svenska gränsen till Uleåborg och Rovaniemi är cirka 1,5 miljarder euro.

EU och Nato förväntar sig att Finland vidtar åtgärder

Finland har cirka 90 millimeter bredare spårvidd än övriga Europa i allmänhet. Finland har spårvidden 1 524 millimeter. I Europa är den allmänna spårvidden 1 435 millimeter.

I förordningen om det transeuropeiska TEN-T-transportnätet ingår kravet att EU-länderna utreder, planerar och främjar en övergång till den allmänna europeiska spårvidden. Detta gäller länder som har en annan spårvidd än 1 435 millimeter. I TEN-T-förordningen ingår en skyldighet att före sommaren 2027 göra upp en plan för en eventuell övergång till spårvidden 1,435 millimeter.

Under de kommande finansieringsperioderna betonar kommissionen den betydelse som militär rörlighet har. Det är sannolikt att Finland kan få EU-finansiering för övergången till den allmänna europeiska spårvidden. Även Nato förväntar sig att Finland vidtar åtgärder i fråga om spårvidden.

Också försvarsförvaltningen anser att Torneå och Haparanda på grund av den bristfälliga omlastningskapaciteten är en av de största flaskhalsarna när det gäller den militära rörligheten och att utvidgningen av den europeiska spårbredden är ett av Finlands största behov. 

Rail Nordica-projektet beviljades finansiering vid halvtidsöverläggningen

Regeringen föreslog vid sin halvtidsöversyn den 23 april 2025 att projektet Rail Nordica beviljas finansiering på 20 miljoner euro. I projektet ingår planer på att utvidga den allmänna europeiska spårvidden till Finland. I första fasen av projekten planeras en förbindelse från gränsövergången vid Haparanda–Torneå till Kemi. Det har förts diskussioner om att fortsätta planeringen av sträckan mellan Uleåborg och Rovaniemi.

Syftet med Rail Nordica-projektet är att främja den militära rörligheten och försörjningsberedskapen. Projektet har också som mål att förbättra verksamhetsförutsättningarna för näringslivet i Finland och de övriga nordiska länderna och möta Natos behov.

Mer information:

Begäran om intervju med minister Ranne:
Tuomas Sorsa, specialmedarbetare, tuomas.sorsa(a)gov.fi, tfn 0295 342 012

Trafikledsverkets utredning:
Kaisa Kuukasjärvi, trafikråd, kommunikationsministeriet, kaisa.kuukasjarvi(a)gov.fi, tfn 0295 342 030

Maria Torttila, trafikråd, kommunikationsministeriet, maria.torttila(a)gov.fi, tfn 0295 342 237

Jaakko Knuutila, sektorchef, Trafikledsverket, jaakko.knuutila(a)vayla.fi, tfn 0295 534 3525