Valtio markkinoilla – pidetään kansallisomaisuuden arvosta huolta
Julkaisuajankohta
17.9.2017
12.29
Kolumni
Valtion omistukselle on useita perusteita. Kaupallisesti toimivissa yhtiöissä valtio-omistajan tavoitteena on kulloinkin parhaan taloudellisen kokonaistuloksen saavuttaminen. Tätä arvioidaan kannattavuuden ja omistaja-arvon pitkäjänteisen kasvun perusteella. Valtion omistus on perusteltua myös tilanteessa, jossa valtiolla on yhtiön toimintaan liittyvä strateginen intressi. Strateginen intressi voi liittyä esimerkiksi maanpuolustukseen, huoltovarmuuteen, infrastruktuurin ylläpitoon tai peruspalveluvelvoitteesta huolehtimiseen.
Kaupallisesti toimivien ja strategisen intressin yhtiöiden lisäksi valtiolla on erityistehtäväyhtiöitä. Erityistehtävää toteuttavissa yrityksissä valtiolla on yhteiskunnallisia tavoitteita, jotka liittyvät johonkin yhteiskunnan toimivuuden kannalta keskeiseen tehtävään, joka on kuitenkin tehokkainta organisoida yhtiömuodossa. Myös valtion erityistehtäviä toteuttavissa yhtiöissä yleistavoitteena on, että toiminta on kannattavaa. Näissä yhtiöissä valtion omistajapoliittiset tavoitteet perustuvat mahdollisimman hyvään yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen kokonaistulokseen.
Rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle on erinomainen esimerkki tilanteesta, jossa valtio voi hyödyntää omistustaan yhteiskunnan uudistamiseen. Valtio voi omalla toiminnallaan edesauttaa markkinoiden kehitystä luopumalla monopoliasemastaan, eli mahdollistamalla sen, että markkinoille voi tulla valtion omistaman VR:n lisäksi muitakin palveluntarjoajia. Kilpailun avaaminen edellyttää kuitenkin aktiivista omistusta: kilpailuneutraalien olosuhteiden luomiseksi VR:stä eriytetään kalusto-, kunnossapito ja kiinteistöpalvelut omiksi erikoistehtäväyhtiöikseen.
Usein kun julkisuudessa keskustellaan markkinoiden avaamisesta kilpailulle tai yhtiöittämisestä, käytetyt termit jostain syystä korvautuvat sanalla yksityistäminen. Termien merkityksessä on kuitenkin selkeä ero. Valtionyhtiön yksityistäminen tarkoittaisi valtion omistuksen luovuttamista (myymistä) yksityiselle toimijalle. Yhtiöittämisessä ei ole kyse omistajanvaihdoksesta, valtion omistusosuus ei muutu. Esimerkiksi VR:stä eriytettävät kalusto-, kunnossapito ja kiinteistöyhtiöt jatkavat toimintaansa valtion omistamina erityistehtäväyhtiöinä. Myös liikennöintiin keskittyvä VR jatkaa valtionyhtiönä.
Kilpailun avaamisen ja VR:n yhtiöjärjestelyn tavoitteena on lisätä palvelujen tarjontaa ja monipuolisuutta siten, että palvelut vastaavat nykyistä paremmin eri asiakasryhmien tarpeisiin. Aktiivisella omistuksella – valtio-omistaja ohjaa yhtiön tavoitteita – tuetaan hallittua elinkeinorakenteen uudistumista ja parannetaan kansantalouden kasvuedellytyksiä.
Vuosien varrella liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla toimialoja on avattu kilpailulle ja toimintoja yhtiöitetty. Erinomainen esimerkki onnistuneesta kilpailun avaamisesta ja siitä seuranneista asiakashyödyistä löytyy telemarkkinoilta. Suomessa on nyt hyvin toimivat, kilpaillut telemarkkinat ja sen seurauksena asiakkailla laadukkaat ja kattavat palvelut kohtuullisella hinnalla. Tilanne voi tuntua meistä itsestäänselvyydeltä, mutta suomalaiset telemarkkinat toimivat maailman mittakaavassakin poikkeuksellisen asiakaslähtöisesti.
Toinen esimerkki aiemmasta valtion viranomaistehtävästä on yhtiöitetty lentokenttätoiminta. Finavia Oyj:n alaisuudessa Helsinki-Vantaan lentokentällä on pystytty läpiviemään kunnianhimoinen 900 miljoonan investointiohjelma, joka mahdollistaa liiketoiminnan kehittymisen pitkälle tulevaan. Lentokenttää onkin palkittu maailman parhaimpiin kuuluvaksi jo usean vuoden ajan. Valtion tehtävä on mahdollista maalleen suotuisa kehitys. Tämä tarkoittaa myös aitoa huolenpitoa omistamiensa yhtiöiden tulevasta arvosta. Näitä ajatuksia on syytä rohkeasti seurata nyt ja jatkossakin.
Anne Berner
Liikenne- ja viestintäministeri
Julkaistu osoitteessa anneberner.fi 17.09.2017. Julkaistu LVM:n Impulssi-blogissa 22.05.2018.
2017
Blogit
Blogit 2017
Ministeri Bernerin blogi