Työryhmä: Kuljettajaopetuksesta tutkintopainotteinen, uudet opetusmenetelmät käyttöön

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 25.4.2014 9.30
Tiedote

Henkilöautojen kuljettajaopetuksessa voitaisiin ottaa käyttöön tutkintopainotteinen järjestelmä. Uusia opetusmenetelmiä ja -mahdollisuuksia pitäisi voida hyödyntää nykyistä enemmän. Näin ehdottaa ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämistä selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä.

Työryhmä esittää, että B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloittamisikä alennettaisiin 16 vuoteen. Monivaiheisen opetusjärjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään.

Simulaattoriopetuksen hyödyntäminen B-luokan kuljettajaopetuksessa tulisi työryhmän mukaan toteuttaa mahdollisimman pian. Myös lyhytaikaisesta ajokortista voitaisiin luopua nopealla aikataululla.

Tutkintopainotteiseen järjestelmään siirryttäisiin kaksipyöräisten, mopoautojen ja henkilöautojen osalta. Järjestelmä mahdollistaisi henkilökohtaisiin tarpeisiin vastaavan opetuksen ja autokoulujen opetustarjonnan monipuolistamisen. Osaamisen voisi hankkia myös esimerkiksi perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen yhteydessä. Mahdollisuutta alueellisesti tai ajallisesti rajoitettuun ajo-oikeuteen tulisi työryhmän mielestä myös selvittää.

Liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkusen mielestä työryhmä on tehnyt hyvää ja perusteltua työtä.

- Ajo-opetusta on perusteltua muuttaa vastaamaan nykypäivän tarpeita. Uusia opetusmenetelmiä ja -mahdollisuuksia pitää voida hyödyntää ja oppimista räätälöidä henkilön omien tarpeiden mukaan, Virkkunen toteaa.

Työryhmä ehdottaa, että ajokorttiopetusmuutos esitetään toteuttavaksi seuraavalla hallituskaudella.

Raskaan liikenteen osalta työryhmä ehdottaa nykyjärjestelmän säilyttämistä kuljettajaopetuksen osalta, koska ammattipätevyyssäännöksiin on tulossa muutoksia. Ammattikuljettajien saatavuuteen lähitulevaisuudessa voitaisiin vaikuttaa sekä kansallista että kansainvälistä lainsäädäntöä kehittämällä.

Suomalainen kuljettajaopetus on säilynyt varsin muuttumattomansa vuosikymmeniä. Samaan aikaan yhteiskunta on muuttunut paljon ja tarjolle on tullut uusia oppimismahdollisuuksia. Nykyjärjestelmän heikkoutena voidaan pitää vaihtoehdottomuutta ja kilpailun puutetta. Suomessa ajokortin hinta on EU:n kalleimpia.

Nykyinen ajokorttilaki ja sen kuljettajaopetusta koskevat säädökset mopokortin osalta tulivat voimaan kesäkuussa 2011. Kokonaisuudessaan laki tuli voimaan tammikuussa 2013. Vuoden 2014 alussa ajokorttilakia muutettiin opetuslupaopetuksen osalta.

Ajokorttilain kokonaisuudistuksen tavoitteena oli erityisesti uusien kuljettajien liikenneturvallisuuden parantaminen.

Ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämistyöryhmän raportti (LVM:n julkaisuja 10/2014) on saatavilla ministeriön verkkosivuilla osoitteessa www.lvm.fi.

Lisätietoja:
Hallitusneuvos Silja Ruokola p. 0295 34 2367
Liikenneneuvos Kimmo Kiiski p. 0295 34 2304
Hallitusneuvos Eija Maunu, p. 0295 34 2571

Henna Virkkunen