Tarvitsemme kestäviä, digitaalisia liikkumisen palveluita

Julkaisuajankohta 10.10.2019 12.42
Kolumni
Palveluosaston osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala (Kuva: LVM / Tomi Prkkonen)
Ylijohtaja Olli-Pekka Rantala (Kuva: LVM / Tomi Parkkonen)

Liikenteen ja viestinnän kytkeytyminen toisiinsa on tehnyt liikenteestä digitaalista. Suuria määriä tietoa tarvitaan jo nyt esimerkiksi navigointiin, lippu- ja maksutapahtumiin ja automaation mahdollistamiseen. Tiedon hyödyntäminen ei ole itsetarkoitus, vaan se, mitä sillä saavutetaan. Tuottaako tieto yhdistettynä liikenteeseen kestävämpiä palveluita, jotka vastaavat kuluttajien tarpeisiin?

Liikenteen kestävistä, digitaalisista ratkaisuista keskustellaan 7.-9.10. Digital Transport Days -tapahtumassa, jonka Euroopan komissio järjestää yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa osana Suomen EU-puheenjohtajakautta.

Päästöjen vähennystavoitteet velvoittavat

Liikenne tuottaa lähes 30 prosenttia EU:n hiilidioksidipäästöistä, ja liikenteen päästöistä 72 prosenttia on peräisin tieliikenteestä. Yksi keino vähentää päästöjä on parantaa kestävien liikkumispalveluiden, joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä, sopimista yhteen ja houkuttelevuutta – tehdä liikkumisesta todella palvelu. Tässä on keskeistä hyödyntää tietoa paremmin.

Tieto, eli data, on kestävien liikkumispalveluiden uusiutuva polttoaine, joka mahdollistaa helpot ja tehokkaat palvelut. EU:n tulisi tavoitella sitä, että liikenteen palveluita koskeva tieto on paremmin saatavilla sekä palveluiden lippu- ja maksujärjestelmät toimivat yhteen. Tämä mahdollistaisi eri liikkumispalvelujen yhdistämisen saumattomaksi palveluketjuksi (Mobility as a Service).

Palvelujen helppokäyttöisyys ja saumattomuus ovat avainasemassa, kun pohditaan valintaa oman auton tai liikkumispalvelujen käytön välillä. Tiedon laajempi hyödyntäminen tehostaisi myös tavaraliikennettä.

Parempia liikkumispalveluita kansalaisille

Tieto on vain yksi tekijä ihmislähtöisten liikkumispalveluiden toteutumisessa. Tarvitaan kestäviä palveluja tukevaa infrastruktuuria ja mahdollistavaa sääntelyä. Liikennejärjestelmää on tarkasteltava asiakaslähtöisesti ja kokonaisuutena, ei yksittäisten liikennemuotojen kautta.

EU-tasolla tulisi pyrkiä siihen, että liikkumisen palvelutarjonta laajenisi ja että palvelut olisivat kestäviä ja laadukkaita niin, että ne tarjoaisivat kuluttajille entistä parempia ja helppokäyttöisempiä tapoja liikkua. Yrityksille tulee luoda hyvät toimintaedellytykset tarjota ja innovoida uusia liikenteen palveluita. Laajempi ja monipuolisempi palvelutarjonta on käyttäjän etu. 

Liikennemäärien ja liikkumisen palvelumarkkinoiden ennustetaan kasvavan. Ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa Euroopalla on ainutkertainen tilaisuus olla kestävien liikennemarkkinoiden ja liikennejärjestelmän edelläkävijä. Eurooppa voi näyttää maailmalle, miten fiksuilla yhteyksillä rakennetaan kestävää kasvua.

Olli-Pekka Rantala
Kirjoittaja on liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston osastopäällikkö

Kirjoitus on julkaistu aiemmin ( 7.10.2019) Suomen EU-puheenjohtajakauden verkkopalvelussa www.eu2019.fi.

2019 Blogit Blogit 2019