Hyppää sisältöön
Media

Över 90 miljoner euro i EU-medel för finländska trafik- och transportprojekt – finansiering också för en ny isbrytare

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 3.7.2025 13.18 | Publicerad på svenska 3.7.2025 kl. 13.28
Typ:Pressmeddelande
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
Kommunikationsminister Lulu Ranne. (Bild: Katri Lehtola, Keksi / LVM)

Europeiska kommissionen beviljade cirka 91,01 miljoner euro i finansiering för nio projekt i Finland från fonden för ett sammanlänkat Europa. Statens andel av den beviljade finansieringen är cirka 59,60 miljoner euro.

Den 2 juli 2025 förordade transportkommittén inom Fonden för ett sammanlänkat Europa (Connecting Europe Facility, CEF) att projektfinansiering ska beviljas. Europeiska kommissionen beviljade sammanlagt 2,7 miljarder euro, varav cirka 970 miljoner euro var sådan finansiering som Finland kunde ansöka om. Sammanlagt lämnades det in ansökningar för över 9 miljarder euro. Europeiska kommissionen strävar efter att finansiera projekt vars beredskap för planering och genomförande är hög.

– Detta är ett utmärkt resultat! EU-medel söktes och erhölls för finansiering av kritiska objekt. I synnerhet den finansiering som beviljats för en ny isbrytare och riksväg 21 stärker försörjningsberedskapen, den militära rörligheten och en smidig utrikeshandel, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

Syftet med finansieringen är att främja investeringar i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T, Trans-European Transport Network). Det transeuropeiska transportnätet förbinder järnvägar, insjörutter, vägar, hamnar, flygplatser, stadsknutpunkter och multimodala godsterminaler till ett enda transportnät. Europeiska kommissionen kräver nationell finansiering till 50–70 procent av projektets totala kostnader.

Staten erhöll finansiering för anskaffning av en ny isbrytare och för förbindelser till norra Finland

Av den beviljade CEF-finansieringen är statens andel cirka 59,60 miljoner euro. Finansieringen beviljades för följande projekt:

1. Anskaffning av en ny isbrytare

Finland beviljades cirka 42,22 miljoner euro för en ny B-kategori isbrytare för Östersjön (projektet WINMOS IV). Inom det CEF-finansierade projektet WINMOS III pågår en konceptutveckling av fartyget. Sammanlagt beviljades cirka 80,78 miljoner euro i finansiering, som fördelas mellan Finland, Sverige och Estland.

Avsikten är att isbrytaren ska ersätta åldrande isbrytningsmateriel. Upphandlingen av en ny isbrytare i Finland inleds genast hösten 2025 genom en marknadsdialog som ingår i konkurrensutsättningen av varv. Byggstarten av den nya isbrytaren uppskattas till början av 2026 och isbrytaren avses tas i användning hösten 2029. Trafikledsverket beställer byggandet av isbrytaren.

2. Förbättring av riksväg 21 på avsnittet Palojoensuu–Kilpisjärvi

För utveckling av resiliensen hos trafikinfrastrukturen på riksväg 21 beviljades finansiering till ett belopp av cirka 11,90 miljoner euro. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och tillgängligheten i glesbygden samt att stödja försörjningsberedskapen och den militära rörligheten i norra Finland. 

Projektet omfattar både planering och byggande. Det ingår bland annat att bredda eller vid behov bygga om mer än 30 kilometer väg, stärka vissa avsnitt för att undvika skador som uppstår när permafrosten tinar, förnya tre broar och förbättra belysningen.

3. Digital kapacitetshantering inom järnvägstrafiken 2025–2029

Trafikledsverket och Railnet Europe beviljades cirka 2,05 miljoner euro för Finlands del. Det är fråga om ett gemensamt projekt mellan 11 EU-länder. I projektet utvecklas planeringsprocessen för järnvägstrafikens kapacitet och banarbeten. Målet är att förvaltningen och fördelningen av bankapacitet ska bli mer systematisk och effektiv så att den knappa kapaciteten utnyttjas bättre.

4. Projekt för intelligenta transporttjänster i Europa

Trafikledsverket, Transport- och kommunikationsverket Traficom och Fintraffic Tie Oy beviljades cirka 8,84 miljoner euro i finansiering för Finlands del. Det är fråga om ett gemensamt projekt mellan 13 EU-länder. Projektet syftar till att förbättra trafikledningssystemen och vägtrafikcentralernas verksamhet. Till exempel trafikledningssystemet för Nordsjö vägtunnel ska förnyas.

5. Intelligenta farledstjänster

Fintraffic Sjötrafikledning Ab, Meteorologiska institutet och privata aktörer beviljades cirka 4,87 miljoner euro i finansiering. Det är fråga om ett gemensamt projekt med aktörer från Sverige och Spanien. Syftet med projektet är att utveckla fartygstrafikservicen, därtill hörande informationssystem och andra tjänster.

Privata aktörer beviljades finansiering för hamnar och tjänster för intelligenta transporter

Privata aktörer beviljades CEF-finansiering för följande projekt:

1. Utveckling av förbindelsen mellan hamnarna i Helsingfors och Lübeck

Helsingfors Hamn Ab beviljades cirka 12,03 miljoner euro i finansiering.

2. Utveckling av sjöförbindelserna mellan Hangö och Rostock

Hangö Hamn Ab beviljades cirka 7,85 miljoner euro i finansiering.

3. Införande och uppdatering av infrastruktur och tjänster för intelligenta transportsystem

Fintraffic Ab och Fintraffic Väg Ab beviljades 300 000 euro i finansiering.

4. Utvidgning av snabbare elektronisk godstransportinformation

Fintraffic Ab beviljades cirka 1 miljon euro i finansiering.

Vad händer nu?

Europeiska kommissionen ingår avtal om utbetalningen av bidragen med varje sökande senast före november 2025.

Mer information: 

Marjukka Vihavainen-Pitkänen, trafikråd, tfn 040 825 1255, [email protected]