Sähköpyöräkärpänen puraisee yhä useampia

Julkaisuajankohta 21.4.2021 5.00
Kolumni
Tuire Valkonen ystävänsä kanssa ruskaretkellä Saariselällä syksyllä 2020 (Kuva: Tuire Valkonen)

Tämä kirjoitus on osa Kestävät kilometrit –blogisarjaa. Kirjoittajat kertovat, miten matka taittuu entistä ilmastoystävällisemmin. Blogisarja liittyy fossiilittoman liikenteen tiekarttaan, joka on suunnitelmaluonnos kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä.

Viime syksynä hyppäsin työpäivän päätteeksi täysjousitetun sähkömaastopyörän selkään Kiilopäällä Saariselällä. Oli lämmin, aurinkoinen syysilta ja suuntasimme ystävän kanssa ruskan värittämien tunturien halki kohti Rautulampea. Korona-aika mahdollisti etätyöt Lapista käsin. Samalla sähköpyöräkärpänen puraisi toden teolla.

Kannustimia tarjolla

Kansallisessa kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa on kävelyn ja pyöräilyn vuoden 2030 tavoitteeksi asetettu 30 prosentin matkamäärien kasvu. Ohjelman toimenpiteillä parannetaan sähköpyöräilyn houkuttelevuutta esimerkiksi rakentamalla laadukasta pyöräilyinfraa, pyöräväylien kunnossapidolla ja taloudellisilla ohjauskeinoilla.

Valtio haluaa vauhdittaa sähköpyörien käyttöä. Valtio tukee sähköpyöräilyn houkuttelevuutta pyöräilyn olosuhteiden parantamisen lisäksi esimerkiksi polkupyöräedun ja romutuspalkkion avulla.

Työsuhdepyörät ovat olleet käytössä useita vuosia, mutta verovapaus 1200 euroon saakka tuli voimaan tämän vuoden alusta. Tämä on lisännyt kiinnostusta sähköpyöriin työsuhdepyöränä. Suomessa sähköpyörien myyntihinnat vaihtelevat paljon mallin mukaan. Hintahaarukka on karkeasti arvioiden 1000–5000 euroa. Etu näyttää lisäävän eri hintaisten sähköpyörien hankintaa.

Myös romutetun auton tilalle on nyt mahdollista ostaa sähköpyörä. Romutuspalkkio myönnetään enintään 1000 euron suuruisena uuden sähköavusteisen polkupyörän hankintaan.

Liikenne- ja viestintäviraston mukaan uuden auton, sähköpyörän tai joukkoliikennelipun hankintaa koskevia romutuspalkkiohakemuksia on saapunut yli 5200 kappaletta. Sähköpolkupyörien osuus kaikista saapuneista hakemuksista on noin kaksi kolmasosaa. Romutuspalkkio on ollut todella suosittu. Sähköpyörä mahdollistaa siirtymän henkilöautosta pyörään helpommin kuin tavallinen pyörä.

[Samaan aikaan muualla: myös Ranskassa aiotaan ottaa käyttöön romutuspalkkio kannustimena sähköpyörän hankitaan. Näin kertoi uutistoimisto Reuters.]

Pyöräilyn suosio kasvaa

Koronapandemia on kiihdyttänyt kaikenlaisten pyörien myyntiä Suomessa ja maailmalla. Myös sähköpyörien myynti ollut huimassa kasvussa. Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastoista käy ilmi, että sähköpyörien myynti kaksinkertaistui vuodesta 2019 vuoteen 2020.

Sähköpyörien osuus polkupyörien kokonaismyynnistä oli vajaa kymmenen prosenttia vuonna 2020, kaikkiaan noin 337 000 Suomessa myydystä polkupyörästä. Osuuden ennakoidaan kasvavan myös tänä vuonna, vaikka haasteena on pyörien saatavuus, kertoo toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä.

Pyörätiet kuntoon

Fossiilittoman liikenteen tiekarttaluonnoksessa ja valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen on tunnistettu tärkeäksi toimenpiteeksi, jolla tuetaan siirtymää hiilettömään liikenteeseen.

Laadukas pyöräliikenteen infrastruktuuri, kuten baanat ja laatukäytävät, ovat tärkein keino kasvattaa pyöräliikenteen kulkutapaosuutta. Sujuvat ja hyvin hoidetut pyöräliikenteen yhteydet houkuttelevat käyttämään liikkumisessa myös sähköpyöriä.

Pyöräliikenteen baanoja ja laatukäytäviä käsitellään liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sekä Väyläviraston isännöimässä Suomi kävelee ja polkee -foorumissa toukokuussa 11.5.2021 klo 13–15.15.

Kaikille avoimen webinaarin aiheena on ”Kohti parempia baanoja”, ja tilaisuuteen voi ilmoittautua tämän linkin kautta. Foorumilla edistetään kansallisen kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toteuttamista ja seurantaa hallituskauden aikana.  

Sähkömaastopyörä omaksi?

Syksyisen Rautulammen-retken jälkeen olen vuokrannut sähköpyörän muillekin retkille niin pohjoisessa kuin etelässäkin. Kevättalven pakkaskeleillä on ollut upeaa liikkua sähkömaastopyörällä lumisilla poluilla niin Ylläksellä, Oulussa kun Helsingissäkin.

Haaveissa on myös oma sähkömaastopyörä arjen matkoille ja vapaa-ajan reissuille, kunhan sopiva malli löytyy.

Tuire Valkonen
Kirjoittaja on erityisasiantuntija liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksikössä.

Faktat

(Lähde: Muoti- ja urheilukauppa ry)

Mitä menossa?

  1. Polkupyöräetu: Työsuhdepolkupyörä on verovapaa luontoisetu 1 200 euroon saakka vuosittain. Työsuhdepyörän hankinnasta vastaa työnantaja, joka pidättää pyörän kustannukset palkasta tai tarjoaa pyörän palkan päälle tulevana etuna. Työsuhdepyörällä saa työmatkojen lisäksi ajaa vapaa-ajalla.
  2. Suomi kävelee ja polkee -foorumi: Kaikille avoin webinaari ”Kohti parempia baanoja” 11.5.2021 klo 13. Tilaisuuteen voi ilmoittautua Liikenne- ja viestintäviraston sivuilla.
  3. Kilometrikisa: Leikkimieliseen kisaan osallistutaan joukkueina, jossa osallistujat kirjaavat pyöräilykilometrejään ylös ja kartuttavat oman joukkueen kilometrisaldoa. Pyöräilykuntien verkoston järjestämää Kilometrikisaa poljetaan 1.5.-22.9.2021.

Mitä seuraavaksi?

Fossiilittoman liikenteen tiekartta on suunnitelmaluonnos kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä. Tiekarttaluonnoksessa tähdätään kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen. Tiekartasta on tarkoitus tehdä valtioneuvoston periaatepäätös keväällä 2021. Lue lisää Hankeikkunasta.

2021 Blogit Blogit 2021