Pakettiautojen päästöille haetaan yhteistä tasoa EU:ssa
EU:ssa haetaan yhteisymmärrystä siitä, miten pakettiautojen hiilidioksidipäästöjä vähennetään. Tavoitteena on tavarankuljetusten energiatehokkuuden lisääminen.
EU:n ympäristöministerit keskustelivat 15. maaliskuuta siitä, miten pakettiautojen päästörajoja pitäisi jäsenmaissa yhtenäistää.
Suomi korosti, että kuljetustehokkuus otettaisiin yhtenä mittarina mukaan. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että kaikkiin samoihin kuljetustehtäviin käytettäviin autoihin sovellettaisiin samoja päästövähennystavoitteita. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi säädösten pitäisi olla mahdollisimman tekniikka- ja polttoaineneutraaleja.
Pitkän tähtäimen tavoitteena voisi olla 35 - 40 prosentin vähennys pakettiautojen ajoneuvokohtaisissa CO2-päästöissä vuoteen 2020 mennessä, kun päästöjä verrataan vuoden 2012 lukuihin. Päästövähennysten jälkeen ajoneuvojen kuljetuskapasiteetin tulisi pysyä samana.
Valmisteilla oleva EU-asetus koskee kevyitä hyötyajoneuvoja eli pakettiautoja, joiden paino on enintään 2 610 kiloa. Pakettiautoja on noin 12 prosenttia kevyiden ajoneuvojen kannasta, joihin katsotaan kuuluvaksi myös henkilöautot.
Yhteensä henkilöautot ja pakettiautot muodostavat 70 % tieliikenteen CO2-päästöistä. Vuonna 2009 päästiin sopuun henkilöautoja koskevista valmistajia sitovista hiilidioksidipäästörajoista, jotka ovat 130 g/km vuoteen 2016 mennessä ja 95 g/km vuoteen 2020 mennessä.