Nastarengasmääräysten kehittämistarpeita selvitettiin
Nastojen ja nastarenkaiden tekniset vaatimukset on tarpeen päivittää vastaamaan nykykalustoa. Kehitystyössä on huomioitava, että turvallisuustaso säilyy ja teiden päällysteen kuluminen ei lisäänny. Tähän voidaan vaikuttaa esimerkiksi lisäämällä joustavuutta nastoja ja nastoitusta koskeviin määräyksiin.
Arviot ilmenevät liikenne- ja viestintäministeriön yhdessä Ajoneuvohallituksen kanssa VTT:llä teettämästä tutkimuksesta Nastojen ja nastarenkaiden hyväksymisvaatimusten muutostarpeet (LVM 51/2008).
Raportissa esitetään, että nastojen enimmäismäärä voitaisiin määrätä vierintäkehän eikä vannekoon perusteella ja että renkaiden keskimmäiselle kolmannekselle voitaisiin laittaa nastoja. Myös teollisuudelle on annettava lisää mahdollisuuksia innovointiin nastarenkaiden kehittämiseksi.
Nastojen aiheuttama teiden kuluminen on kääntynyt kasvuun muun muassa autojen painon ja liikennemäärien kasvun myötä. Henkilöautoissa ovat yleistyneet nelivetoiset maasturit, farmarimallit ja dieselkäyttöiset autot. Myös rengasleveys on kasvanut. Lisäksi ajoneuvopainoa lisäävät autoissa yleistyneet erilaiset turvallisuus-ja ylellisyysvarusteet.