Nära och kära - Pohjoismainen liikenneinfra työlistan kärkeen
Vanha toteamus siitä, että Suomi on jäätyvärantainen saari, ei vanhene koskaan. Kun sisäistämme tämän, ymmärrämme, että meidän on paitsi varmistettava jäänmurtokykymme osana kriittistä infraa, myös varauduttava siihen, että maaliikennejärjestelmämme toimii jos meriliikenne jostain syystä estyy. Meidän on silloinkin kyettävä siirtämään ihmisiä, tavaroita, apua ja kalustoa kotimaahamme ja täältä pois.
On siis ratkaisevaa, että maayhteytemme länteen toimivat ja kestävät alati muuttuvassa ja epävarmassa ympäristössä turvallisuustilanne huomioiden.
Yhteyksien rakentaminen edellyttää entistä tiiviimpää yhteistyötä Norjan ja Ruotsin kanssa. Molemmat länsinaapurimme ovat vankan pohjoismaisen yhteistyön kannattajia, joten lähtökohdat kansallisten liikennejärjestelmiemme yhteensovittamiseksi ja yhteisten hankkeiden edistämiseksi sekä huoltovarmuuden vahvistamiseksi ovat hyvät. Tätä vahvistamistyötä on tehty tiiviisti koko kuluvan hallituskauden ajan ja seuraavaksi on konkretian vuoro.
Meillä on näistä kahdesta länsinaapurista pidempi maaraja Norjan kanssa, lähes 740 km. Norjalaisten kanssa on keskityttävä maiden välisten maantieyhteyksien vahvistamiseen sekä Ruotsin halki Narvikin satamaan asti menevän Malmbanan välityskyvyn parantamiseen. Tässä meillä on mittavan, kolmen maan yhteisen infrahankkeen paikka. Ruotsin kanssa on keskityttävä paitsi Malmbanaan myös Suomen ja Ruotsin välisten siltojen vahvistamiseen sekä maanteiden kunnostamiseen 540 km pitkän rajan molemmin puolin.
Huomattava infrayhteistyön merkkipaalu oli tasavallan presidentti Alexander Stubbin valtiovierailu Norjaan 15.–17.10.2024, mille minun oli kunnia osallistua. Vierailu oli liikenne- ja viestintäministeriölle historiallinen, sillä kerta oli ensimmäinen, kun sektorin ministeri osallistui presidentin viralliselle valtiovierailulle. Vahvistimme kolmen päivän ajan maidemme välisiä taloussuhteita ja yhteistyötä erityisesti turvallisuuspolitiikan ja infran sektoreilla.
Valtiovierailun taustatyö oli tehty näkökulmastamme katsoen erinomaisesti, sillä pohjoisten maayhteyksien merkitys nousi toistuvasti esiin erilaisista kahdenkeskisistä keskusteluista alkaen aina presidentin tiedotustilaisuuksiin saakka.
Valtiovierailu oli siis varsin luonteva jatko viimekeväiselle matkallemme Naton puolustusharjoitukseen Norjan Narvikiin, jossa vierailimme liikenne- ja viestintäministeriön joukkueella yhdessä norjalaisten ja ruotsalaisten vastinparien kanssa. Tuolloin sovimme, että tehostamme ja syvennämme maidemme välistä yhteistyötä liikennejärjestelmiemme osalta ja kehitämme rajat ylittäviä liikennekäytäviä siten, että ne lisäävät kriisinkestävyyttä ja huoltovarmuutta sekä maiden välistä siviili- ja sotilaallista liikkuvuutta.
Yhteinen varautuminen muiden pohjoismaiden kanssa tuo turvaa ja vahvistaa yhteiskuntiamme. Samalla se avaa uusia mahdollisuuksia myös innovaatioille ja terveelle talouskasvulle. Valtiovierailun aikana tapasimme useita yrityksiä ja osallistuimme Suomen ja Norjan elinkeinoelämän järjestöjen yhteiseen seminaariin. Kohtaamiset osoittivat, että sektorirajat ylittävässä yhteistyössä on voimaa. Yhteistyötä turvallisuutta vahvistavan infran, investointien ja teknologian eteen onkin edelleen tiivistettävä.
Valtiovierailu oli ikimuistoinen ja varsin vaikuttava. Toimme sieltä tuliaisiksi Suomen ja Norjan valtioiden ylimmän johdon vankan tuen pohjoisen läntisten maayhteyksien kehittämiselle.
liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne