Ministeri Kyllönen: Liikenteen hinnoittelusta positiivinen kannustin

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 11.10.2011 14.00
Tiedote

Liikenneministeri Merja Kyllönen haluaa käynnistää laajan yhteiskunnallisen keskustelun liikenteen hinnoittelusta. Kyllösen mielestä liikenteen rahoitus tulee saada kestävälle, ennakoitavalle pohjalle ja tässä työssä liikennettä on kyettävä hinnoittelemaan johdonmukaisella ja pitkäjänteisellä politiikalla.

- Liikenteen hinnoittelusta on rakennettava positiivinen kannustin, joka ohjaa järkevään, ekologiseen ja tehokkaaseen liikenteeseen. Hinnoittelussa pitää arvioida kokonaisuutena maksujen, verojen, tukien ja teknologian tuomat mahdollisuudet, sanoi ministeri Kyllönen liikenne- ja viestintäministeriön järjestämässä ensimmäisessä Liikennefoorumissa Helsingissä 11. lokakuuta.

Yksityisautoilun määrä kasvaa lähes kaikkialla maailmassa. Suomessakin arvioidaan, että parissa kymmenessä vuodessa yksin pääkaupunkiseudulla yksityisautoilu lisääntyy 40 prosenttia.

- Alennetaan uusien autojen hintoja ja uudistetaan autokantaa. Annetaan ihmisille enemmän mahdollisuutta itse vaikuttaa liikkumisensa hintaan. Samalla vähennetään liikenteen päästöjä ja ruuhkia, parannetaan joukkoliikennettä ja mahdollistetaan myös eläminen maaseudulla, ministeri Kyllönen linjasi.

Ministeri Kyllönen aikoo selvittää hallitusohjelman mukaisesti satelliittipaikannukseen perustuvaa tiemaksua.

- Asiassa riittää toki vielä selvittämistä. Sitä vaativat muun muassa tiedon hallinta, alueellinen ja sosiaalinen tasapuolisuus, viranomaisten rooli, tekniikka ja valvonta. Isoveljen valvonnasta kuitenkin sen verran, että jos kännykän seurantatietojen käytöstä saatiin kansalaisten oikeusturvan turvaava laki aikaiseksi, niin miksei sitten autojen satelliittipaikannuksesta, Kyllönen kysyi.

- Tiemaksu ei tulisi nykyisten liikenteen verotuksen ja maksujen päälle, vaan niiden tilalle ohjaamaan liikennekäyttäytymistä, ministeri korosti.

Kyllösen mukaan satelliittipaikannukseen perustuvalla liikenteen hinnoittelulla voitaisiin aidosti ohjata liikennettä.

- Kilometrit olisivat kalliimpia ruuhka-aikoina tai silloin, kun joukkoliikenne on todellinen vaihtoehto. Liikennettä ohjattaisiin taloudellisin kannustein ruuhka-aikojen ulkopuolelle, mikä optimoisi tienkäyttöä. Maaseudulla yksityisautoilu on ainoa mahdollinen liikkumisväline, jolloin ajetut kilometrit olisivat siellä halvempia, Kyllönen tiivisti.

- Suurempi osa autoilun verotuksesta kerättäisiin siis käytöstä, mutta vastapainona autoverotusta voitaisiin alentaa. Kuljettaja voisi vaikuttaa enemmän ajokilometrien hintaan sillä, missä ja milloin autoa käyttää.

- Suomessa on vahvaa alan osaamista. Ihmettelenkin miksei ala ole lähtenyt julkiseen keskusteluun mukaan. Kukaan ei ole tähän päivään mennessä esittänyt vaihtoehtoisia tapoja ongelmien ratkaisuun. Nyt jos koskaan on aika korjata tilanne. Kutsunkin uuden liikennepolitiikan ystävät, alan yritykset, tutkijat, kansalaiset sekä etelän ja pohjoisen median edustajat paikalle loppusyksyksi suunnittelemaamme asiantuntijaseminaariin keskustelemaan uudenlaisen liikenteen hinnoittelun tarjoamista mahdollisuuksista, Kyllönen sanoi.

Lisätietoja: erityisavustaja Sauli Hievanen, p. 0400 165 004

Merja Kyllönen