Meriturvallisuuskomitean kokouksessa jatkettiin turvallisuussääntelykehyksen kehittämistä

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 19.12.2024 8.58
Tiedote
Konttialus, jonka kyydissä on värikkäitä kontteja
Konttialus Vuosaaren edustalla (Kuva: Mika Pakarinen, Keksi / LVM)

Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) meriturvallisuuskomitea kokoontui 2.–6.12.2024 Lontoossa. Komitea kokoontui 109. kertaa.

 Meriturvallisuuskomitean (Maritime Safety Committee, MSC) kokouksessa hyväksyttiin IGC-säännöstöön muutokset, jotka mahdollistavat ammoniakin käytön polttoaineena sekä väliaikainen ohjeistus ammoniakin käytöstä polttoaineena. Lisäksi kokous hyväksyi IGF-säännöstön muutokset, jotka parantavat maakaasua polttoaineena käyttävien alusten turvallisuutta.

Kokouksessa jatkettiin turvallisuussääntelykehyksen kehittämistä uutta teknologiaa ja vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien alusten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Kokouksessa täydennettiin vaihtoehtoisten polttoaineiden ja uusien teknologioiden listaa, jolle lisättiin vaihdettavat litiumakkukontit. Listalla olivat jo ennestään ammoniakki, vety, polttokennojärjestelmät sekä aurinko- ja tuulivoima. Listattujen polttoaineiden ja teknologioiden turvallisuus- ja sääntelyhaasteiden käsittelyä jatketaan meriturvallisuuskomitean seuraavassa kokouksessa kesäkuussa 2025. Tavoitteena on, että listalla oleville vaihtoehtoisille polttoaineille ja uusille teknologioille luotaisiin sääntelykehys.

Kokouksessa perustettiin työryhmä, joka jatkoi merenkulun edistynyttä automaatiota koskevan MASS-säännöstön (Maritime Autonomous Surface Ships) viimeistelyä. Säännöstön tarkoituksena on edistää automaattisten MASS-alusten turvallisuutta ja käyttöönottoa. Säännöstö laaditaan perustuen laivan eri toimintoihin ja se täydentää ihmishengen turvallisuudesta merellä tehtyä SOLAS- ja muita yleissopimuksia.

MASS-alusten tulee siis lähtökohtaisesti täyttää yleissopimusten vaatimukset ja MASS-säännöstöä sovelletaan vain aluksen niihin toimintoihin, joita ei voida toteuttaa automaatioratkaisuiden vuoksi yleissopimusten puitteissa. Vapaaehtoinen MASS-säännöstö on tarkoitus viimeistellä vuoteen 2026 mennessä. Pakollinen säännöstö voi astua voimaan aikaisintaan 1.1.2032.

Kokous hyväksyi lisäksi luonnokset SOLAS-yleissopimuksen muutoksista luotsinsiirtojärjestelyjen turvallisuuden parantamiseksi. Samoja järjestelyjä käytetään myös muiden henkilöiden siirtymiseen merellä aluksesta tai alukseen, joten muutosten turvallisuusvaikutukset ovat luotsausta laajemmat.

Lisätietoja:

hallitusneuvos Katja Viertävä, [email protected], p. 0295 342 612