Luottamus = bisnestä

Julkaisuajankohta 24.2.2015 10.55
Kolumni
Meistä kerätään jatkuvasti uskomattomia määriä tietoa. Sitä kerätään usein kaupallisiin tarkoituksiin niin älypuhelimien, kanta-asiakaskorttien kuin verkkopalvelujen avulla.  Täydelle listalle kertyisi mittaa parin Remeksen jouluromaanin verran.

Henkilötietoja sisältäviä tietoaineistoja piisaa. Mutta mikä on datavirran keskellä olevan ihmisen rooli? Typistyykö se vaihtoehtojen puutteessa alistuneeseen ”accept”-napin klikkaamiseen epäselvien, Päätalon Iijoki-sarjan pituisten käyttöehtojen äärellä?

Käyttäjän kontrollia tietoihin täytyy parantaa.  My data, suomeksi omadata, on ”ihmiskeskeinen lähestymistapa henkilötiedon hallintaan ja käsittelyyn.(…) Siinä ihmisille annetaan oikeus ja pääsy heistä kerättyyn dataan. Keskeistä on ihmisten mahdollisuus siirtää tietojaan nykyistä uudelleenkäytettävämmässä muodossa itselleen tai valtuuttamaansa palveluun hyödynnettäväksi.” Kuvaus on LVM:n teettämästä Mydata-keskustelunavauksesta (Poikola&Kuikkaniemi&Kuittinen 2014).

Luottamusta lisäävä ja yksityisyyden suojaan liittyviä pelkoja hälventävä lähestymistapa ei automaattisesti tarkoita bisnesmahdollisuuksien estämistä. Päinvastoin, se voisi jopa tuoda lisää euroja yritysten tileille.

Jos kuluttajan kontrollissa olevia, eri lähteistä kerättyjä tietoja voitaisiin hyödyntää, voisi yritys tai julkinen hallinto kehittää uudenlaisia palveluja ja ruuvata toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi. Kaikki asiakkaan ehdoilla.

Mitä voisikaan saada aikaan esimerkiksi terveyspalveluissa, kun käytettävissä olisi erilaisista itsemittausvempeleistä kerätty tieto yhdistettynä muihin datalähteisiin? Tätä pohditaan tällä hetkellä mm. Tekesin rahoittamassa Digital Health Revolution-tutkimushankkeessa. Omadata on vahvasti tapetilla myös ministeriömme liikennepuolella.

Laaja soveltaminen vaatinee jonkinlaisen operaattorin syntymistä. Globaalisti katsoen tällaisen alustan ja infran synnyttäminen olisi täysin uutta. Tässä piilee ensimmäisenä liikkeelle lähteville todella kovia ansaintamahdollisuuksia.

EU-pöydissä omadata-ajattelusta ollaan oltu hyvin kiinnostuneita. Asian rummuttamista brysseliläisiin korviin täytyy jatkaa, sillä EU-tason sääntely vaikuttaa vahvasti kotimaiseen kehitykseen.

Kehitys on alussa. Omadata tulee olemaan yhä vahvemmin esillä. Kentällä pomppii useita palloja: Omadata-kehitystä mahdollistavaa lainsäädäntökehikkoa on tarkasteltava yhdessä eri sidosryhmien kanssa, yrityksiä on saatava mukaan kokeiluihin ja omadatan mahdollisuuksia julkisten palveluiden osana täytyy pohtia.  Tässä pelissä LVM tulee olemaan vahvasti mukana.

Kirjoittaja on liikenne- ja viestintäministeriön viestintäpolitiikan osaston osastopäällikkö.
My Data - johdatus ihmiskeskeiseen henkilötiedon hyödyntämiseen (2014)
2015 Blogit Blogit 2015 LVM digitalisaatio viestintä