Koronaviruksen tartuntaketjujen kartoitus - miten ja millä ehdoin?
Koronaviruksen torjumiseksi maailmalla leviävät nyt erilaiset digitaaliset koronaviruksen tartuntaketjujen kartoituspalvelut. Tarkoitus on jalo: selvittää matkapuhelimen avulla, keiden kanssa koronaviruksen kantaja on ollut kontaktissa ennen tietoa tartunnastaan.
Ratkaisun on oltava vapaaehtoinen
Pitäisikö Suomeen saada tällainen digitaalinen ratkaisu? Haluammehan rakentaa ulospääsyn koko yhteiskunnan sulkevasta, kansalaisvapauksia rajoittavasta ja taloudellisestikin vahingollisesta poikkeustilasta. Ja havaita varhain seuraavan korona-aallon. On oltava valmis toimimaan ripeästi.
On ihan välttämätöntä, että kansalaiset suhtautuvat ratkaisuun myönteisesti. Euroopan unionissa tietosuojan taso on korkea - kuten pitääkin, koska kyse on eurooppalaisesta perusarvosta. Tästä syystä digitaalinen kontaktikartoitus voi perustua vain käyttäjän suostumukseen. Vapaaehtoisessa palvelussa kerättävien tietojen pitää olla ehdottomasti turvassa.
Tarvitaan kolme miljoonaa käyttäjää
On vahvistettava kansalaisten omaa kykyä ja halua toimia omaksi ja yhteiskunnan parhaaksi. Palvelusta on nimittäin aidosti hyötyä vain, jos se on otettu käyttöön laajasti. Tavoitteena on oltava vähintään 60 prosentin käyttöaste.
Se onkin, kuten meillä poliitikoilla on tapana sanoa, haastava haaste. Suomalaista 112-sovellusta on ladattu 1,6 miljoonaa kertaa, mutta 60 prosentin käyttöaste vaatisi Suomessa kolme miljoonaa käyttäjää.
Haluamme suojata koronalta erityisesti iäkästä väestöä. Vaikka ilahduttavan moni ikäihminen on poikkeustilan takia saanut hyödykseen digitaalisia palveluita, suuri osa ei ole tottunut käyttämään älypuhelimiakaan. Monet yli 70-vuotiaat tarvitsevat siis välttämättä meidän muiden apua pärjätäkseen tässäkin digitaalisessa haasteessa.
Yksityiset ja julkiset toimijat yhteistyöhön
Tarvitsemme myös poikkeuksellisen tiivistä yhteistyötä eri viranomaisten kesken. Hankkeen vetovastuun pitää olla terveysviranomaisilla, koska kontaktitiedon täytyy parhaalla mahdollisella tavalla auttaa nimenomaan päätehtävässä: koronaviruksen leviämisen rajoittamisessa.
Sähköistä tietosuojaa ja tietoturvaa koskevat kysymykset kuuluvat minun vastuulleni, ja lupaan tehdä kaikkeni, jotta käyttöön tulisi luotettava ja teknisesti pätevä sovellus.
Myös yritysten on tehtävä nyt laajasti yhteistyötä, jotta valitsemme yhden, koko Suomen kattavan, toimivan ratkaisun. Sekä teknoyritykset että toimiala ovatkin heittäytyneet upealla tavalla yhteisen hyvän palvelukseen. Samoin suomalainen innovaatiorahoitus osoittaa voimansa kriisin tullen. Kiitos kaikille jo tehdystä panoksesta ja tulevistakin ponnistuksista.
Tietoturvan täytyy olla aukoton
Palvelun turvallisuuden täytyy olla ehdottoman luotettavaa, tietoturvan tason pomminvarmaa. Tässä apunani on Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus (KTK), joka omien yhteistyökumppaniensa kanssa takaa valtakunnan korkeimman tietoturvallisuuden ammattitaidon. KTK on tiiviisti mukana rakentamassa suomalaista kontaktikartoituksen ratkaisua.
Talkoisiin tarvitaan siis koko yhteiskunta, mutta ihan erityisesti jokainen kansalainen. Vain kansalaisten suostumuksella pääsemme yhteiskunnassa erittäin vaikeassa tilanteessa eteenpäin – yksityisyyttä ja luottamusta vaarantamatta.
Timo Harakka
Liikenne- ja viestintäministeri