Internationella sjöfartsorganisationens råd främjar IMO:s effektivitet och öppenhet
Internationella sjöfartsorganisationens (International Maritime Organization, IMO) råd höll sin 134:e session i London den 7–11 juli 2025. Finland har utsetts till medlem i rådet för perioden 2024–2025.
Rådet är IMO:s högsta beslutande organ under tiden mellan de generalförsamlingar som sammanträder med två års mellanrum. Rådet har 40 medlemmar som väljs av generalförsamlingen.
Rådet godkände den uppdaterade strategiska planen för 2024–2029
Rådet godkände detta års bokslut och revisionsberättelse och budgetsförslaget för 2026–2027 för organisationen. IMO:s budget för år 2026 är cirka 50 miljoner euro. Största delen av budgeten täcks med ländernas medlemsavgifter som bestäms enligt dräktigheten hos de handelsflottor som för medlemsstaternas flagg. När utvecklingsländernas andel av medlemsavgiften bestäms beaktar man också betalningsförmågan. Finlands medlemsavgift till IMO är cirka 80 000 euro år 2025.
Rådet godkände även IMO:s uppdaterade strategiska plan för 2024–2029 och följande fas i medlemsstaternas revisionssystem (IMO Member State Audit Scheme, IMSAS). I den strategiska planen ges riktlinjer för organisationens arbete. Den innehåller också arbetsprogrammen för alla organ inom organisationen för 2026–2027.
Med auditeringen försöker man säkerställa att medlemsstaterna uppfyller sina internationella förpliktelser och utvecklar sin sjöfartsförvaltning. Enligt det uppdaterade auditeringssystemet ska medlemsstaterna i fortsättningen auditeras med nio års mellanrum. För Finlands del gjordes IMSAS-auditeringen hösten 2024. Finland har gett IMO:s sekretariat tillstånd att publicera auditeringsrapporten eftersom Finland anser att det viktigt att auditeringsresultaten granskas offentligt med tanke på IMO-regleringens effektivitet.
Rådet beslutade att förtydliga sin arbetsordning och godkände den version som IMO:s generalförsamling sammanställt på alla FN-systemets sex obligatoriska språk (arabiska, engelska, franska, kinesiska, ryska och spanska). Det här är ett viktigt steg när det gäller att stärka stiftelsehandlingens rättsliga klarhet och öppenhet. IMO har nu också reglementen som främjar flerspråkigheten.
Rådets uppgifter består också i att godkänna slutrapporterna från organisationens kommittéer och vidarebefordra dem till generalförsamlingen. Rådet fick även ta del av verksamhetsberättelserna om IMO:s internationella sjöfartsuniversitet (World Maritime University, WMU) och internationella institut i havsrätt (International Maritime Law Institute, IMLI) från år 2024.
Utöver de administrativa ärendena behandlade rådet medlemmarnas presentationer till exempel om förhållandena mellan IMO-organens och de övriga FN-organens avtal. Tillsammans med Mexico och flera andra stater lyfte Finland under rådets session fram vikten av att samordna IMO-åtgärderna effektivare bland annat med konventionen om bevarande och hållbar användning av marinbiologisk mångfald i områden utanför nationell jurisdiktion. Finland understöder systematiskt en effektiv global reglering av sjöfartssektorn på grund av dess mycket internationella karaktär.
Vad händer nu?
IMO:s råd sammanträder nästa gång i november 2025.
Finland strävar efter ett fortsatt medlemskap i IMO:s råd 2026–2027. Rådets nya medlemsländer för de följande två åren väljs i december 2025.
Mer information:
Kommunikationsministeriet:
Eero Hokkanen, ställföreträdare för Finlands ständiga representant vid IMO, konsultativ tjänsteman, tfn 050 476 0401, eero.hokkanen(a)gov.fi
Transport- och kommunikationsverket Traficom:
Anita Mäkinen, ställföreträdare för Finlands ständiga representant vid IMO, ledande sakkunnig, tfn 040 162 4592, anita.makinen(a)traficom.fi
Transport- och kommunikationsverket Traficom: Finland ställer upp för en ny mandatperiod i Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s råd