Instagramin ilmeikäs maailma

Julkaisuajankohta 13.1.2020 10.28
Kolumni
Kerttu Åvall (Kuva: LVM)

Kun liikenne- ja viestintäministeriö etsi uutta viestintäharjoittelijaa viime syksyksi, yhtenä rekrytoinnin painopisteenä oli Instagram. Jo tehtävää hakiessa piti ideoida Instagram-stoori sähköpotkulautojen käytöstä. Tämä tuntui minusta hauskalta ja raikkaalta.

Onnekseni sain harjoittelupaikan, ja naamani näkyikin ministeriön Instagram-tilillä koko syksyn ja talven 2019.

Instagram on noussut yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa. Toisin kuin Facebookissa ja Twitterissä, pääosassa ovat kuva ja video. Sovellus ladataan puhelimeen, sinne luodaan käyttäjätili ja seurataan ystävien, kiinnostavien organisaatioiden ja julkimoiden tilejä.

Instagramissa on kaksi puolta. Perinteinen fiidi koostuu kuvista ja videoista, jotka muodostavat pysyvän kokonaisuuden profiiliin. Sen rinnalla on nopeatempoinen stoori, jossa lyhyet kuvat ja videot ovat näkyvillä vain vuorokauden ajan. Stooria pidetäänkin rennompana ja aidompana tapana viestiä. Fiidi taas on usein tarkemmin suunniteltu.

Vaikka Instagram saattaa vaikuttaa vain nuorison kanavalta, ei sitä kannata väheksyä. Nykypäivänä Instagram on organisaatioille keino kertoa itsestään värien, henkilöiden ja sarjojen kautta. Sisältöjä kannattaa suunnitella ja tekemiseen panostaa, jos oman kanavan haluaa erottuvan jatkuvasta kuvasyötteestä. Instagramia käytetään yhä enemmän myös hakukoneena. Kun jokin organisaatio kiinnostaa, käyttäjät etsivät siitä tietoa ja kuvia Instagramista.

Liikenne- ja viestintäministeriön Instagramia tehdessäni olen oppinut paljon. Stoorien tekeminen vaatii visuaalista silmää ja esiintymistä, mutta toisaalta myös kykyä esittää monimutkaisetkin asiat selkeästi. Kun stoorin aiheena on ollut esimerkiksi Liikkuminen palveluna (Mobility as a Service eli MaaS), on minun täytynyt syventyä aiheeseen kunnolla, jotta saan sen esitettyä helposti ymmärrettävästi seuraajille.

Kuten muissa somekanavissa, Instagramissa viestintä ei ole yksisuuntaista. Stoorin puolella tietovisat ja äänestykset ovat hauska tapa osallistaa seuraajia ja tehdä viestinnästä rennompaa. Samalla ajankohtaiset ja tärkeät aiheemme jäävät toivottavasti seuraajille paremmin mieleen.

Minulle mielenkiintoisinta Instagramissa on juuri sen arkisuus. Vaikka stoorit voivat olla ennalta suunniteltuja ja visuaalisesti taitavia, niiden kautta välittyy myös ministeriön ihan tavallinen arki. Seuraajamme ovat päässeet kurkkaamaan muun muassa Lapsi mukaan töihin -päivään, podcastin äänityksiin ja liikenneneuvoston kokoukseen Brysselissä.

Instagram on ministeriölle mahdollisuus kertoa, millaisia olemme, ja tuoda valtionhallintoa lähemmäs tavallisia ihmisiä. Minulle Instagramin tärkeimmät rakennuspalikat ovat selkeys, visuaalisuus ja ihmisläheisyys. Kun visuaalisia elementtejä kuten emojeita, tarroja ja värejä käytetään rohkeasti, saadaan selkeästi muotoilluista sisällöistä helposti lähestyttäviä ja mieleenpainuvia.

Liikenne- ja viestintäministeriössä jokainen viestintäharjoittelija tekee ministeriön Instagramiin omannäköistään sisältöä, ja persoonallisuus saa näkyä. Oman harjoitteluni päättyessä jään innolla seuraamaan, mitä kevään 2020 viestintäharjoittelijat keksivät.

Liikenne- ja viestintäministeriön löydät Instagramista käyttäjätunnuksella @lvmfi.

Kerttu Åvall
Kirjoittaja oli viestintäharjoittelijana LVM:ssä syksyn 2019.

2020 Blogit Blogit 2020