Hyppää sisältöön
Media

Regeringen föreslår skrotningspremie vid anskaffning av ny bil

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 22.9.2025 13.52
Typ:Pressmeddelande
En man kör bil, en kvinna sitter i baksätet.
En man kör bil. (Bild: Markus Pentikäinen, Keksi/LVM)

Regeringen lämnade den 22 september 2025 en proposition till riksdagen med förslag till lag om en temporär skrotningspremie för personbilar. Skrotningspremien ska kunna sökas under tiden 1.10.2025–31.12.2027. Ansökningar kan lämnas efter att lagen har trätt i kraft. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2026.

– En skrotningspremie behövs, eftersom det i Finland körs bilar som i genomsnitt är nästan 14 år gamla. Äldre bilar än det körs bara i ett fåtal länder i EU, till exempel i Estland och Rumänien. Skrotningspremien påskyndar förnyelsen av bilbeståndet och den här gången kan man välja bil och drivkraft bland ett brett urval från förbränningsmotorer till väte. För oss är det viktigt att finländarna kan röra sig tryggt med en bil som passar deras vardag, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

Regeringen föreslår att staten ska betala skrotningspremie till ett belopp av 2500 euro när en ny bil med nollutsläpp skaffas, det vill säga med antingen el eller väte som drivkraft, och till ett belopp av 2000 euro när drivkraften hos en nyanskaffad bil är någon annan och dess koldioxidutsläpp är högst 140 g/km.

Skrotningspremiekampanjen ska upphöra den 31 december 2027 eller när det anslag som reserverats för den tar slut. Enligt regeringspropositionen ska det reserveras sammanlagt 20 miljoner euro för skrotningspremien för 2026–2027.

Efter att lagen trätt i kraft ska Transport- och kommunikationsverket svara för behandlingen av ansökningar om skrotningspremien och för beviljandet av skrotningspremien.

Ansökan om skrotningspremie

Skrotningspremien ska kunna sökas från och med den 1 januari 2026. Skrotningspremien söks genom att beställningsavtalet för en ny bil och registreringstecknet för den gamla bil som ska skrotas lämnas till Transport- och kommunikationsverket. Bilen som ska skrotas ska under det år som omedelbart föregår skrotningen ha använts i trafik utan avbrott i minst 10 månader.

En förutsättning för beviljande av skrotningspremien ska vara att det mot en ny personbil skrotas en personbil som registrerats första gången 2015 eller tidigare och som sökanden har ägt i minst ett år omedelbart före skrotningen. Dessutom är det en förutsättning för beviljande av premien att den nya bilen inte har genomgått någon första registrering och att den skaffas för eget bruk. En ny bil ska registreras första gången i Finland. Enligt regeringspropositionen ska beställningsavtalet för den nya bilen och skrotningsintyget för den gamla bilen vara daterade inom tiden 1.10.2025–31.12.2027.

Det är dock viktigt att notera att det i detta skede är fråga om en regeringsproposition som riksdagen ännu inte har behandlat. Under riksdagsbehandlingen kan lagförslaget ändras eller förkastas helt.

Målet att förnya bilbeståndet

Syftet med regeringspropositionen är att påskynda nybilshandeln och främja förnyelsen av bilbeståndet. När bilbeståndet förnyas förbättras trafiksäkerheten. Bilbeståndet i Finland är i genomsnitt gammalt jämfört med de flesta andra EU-medlemsländer. Genom att bevilja ett högre stödbelopp för fordon med nollutsläpp strävar man dessutom efter att öka andelen fordon med nollutsläpp och fordon med lägre utsläpp i trafiken.

Vad händer nu?

Riksdagsbehandlingen av lagförslaget inleds med en remissdebatt i plenum. Därefter börjar utskottsbehandlingen av lagförslaget. När utskottets betänkande är färdigt fortsätter behandlingen i plenum.

Lagförslaget hänför sig till budgetpropositionen för 2026 och behandlas i samband med den. Den föreslagna lagen avses träda i kraft så snart som möjligt efter det att riksdagen har godkänt statsbudgeten för 2026.

Mer information:

Anu Aavamäki-Tortosa, specialsakkunnig, anu.aavamaki-tortosa(a)gov.fi, tfn 0295 342 026

Pyry Takala, enhetsdirektör, pyry.takala(a)gov.fi, tfn 0295 342 384