Hyppää sisältöön
Media

Remissbehandling: Skrotningspremien påskyndar nybilshandel och moderniseringen av fordonsbeståndet

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 27.6.2025 13.12 | Publicerad på svenska 27.6.2025 kl. 14.29
Typ:Pressmeddelande
Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM.

Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringsproposition med förslag till ny lag om skrotningspremie för personbilar för åren 2026–2027. Utlåtanden kan lämnas till och med den 5 augusti 2025.

I propositionen föreslås det att staten ska betala skrotningspremie till ett belopp av 2500 euro när en ny bil med nollutsläpp skaffas, det vill säga med antingen el eller väte som drivkraft, och till ett belopp av 2000 euro när drivkraften hos en nyanskaffad bil är någon annan och dess koldioxidutsläpp är högst 140 g/km.

En förutsättning för beviljande av skrotningspremien ska vara att det mot en ny personbil levereras en minst 10 år gammal bil för skrotning.

Enligt propositionen ska både den skrotfärdiga och den nya bilens ägare eller innehavare vara samma person. Den skrotfärdiga bilen ska dessutom ha varit i trafik och i nybilsköparens ägo eller huvudsakliga bruk i minst 12 månader omedelbart före skrotningen.

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2026. Skrotningspremien ska efter lagens ikraftträdande kunna sökas retroaktivt från och med den 1 oktober 2025 på de villkor som anges i lagen.

Skrotningspremiekampanjen ska upphöra den 31 december 2027 eller när det anslag som reserverats för den tar slut. Enligt utkastet till proposition ska det av statens medel reserveras sammanlagt 20 miljoner euro för skrotningspremien för 2026–2027.

Transport- och kommunikationsverket ska svara för behandlingen av ansökningar om skrotningspremien och för beviljandet av skrotningspremien.

Skrotningspremien svarar på den höga medelåldern hos personbilsbeståndet i Finland

Trots skrotningspremierna under tidigare år och andra åtgärder för påverkan av moderniseringen av bilbeståndet har personbilsbeståndets medelålder i Finland fortsatt att öka utan avbrott sedan 2007. 

År 2024 var medelåldern för personbilar som används i trafik cirka 13,6 år, vilket är den högsta siffran någonsin i Finland.

Genom skrotningspremiekampanjen kommer trafikens utsläpp att minska, trafiksäkerheten att förbättras och bilbeståndet att moderniseras på ett teknikneutralt sätt. 

Vad händer nu?

Utlåtanden om regeringens lagförslag kan lämnas i tjänsten utlåtande.fi. Remisstiden löper ut den 5 augusti 2025. Responsen från remissbehandlingen beaktas när beredningen av lagen vid kommunikationsministeriet fortsätter.

Förslaget hänför sig till budgetpropositionen för år 2026 och avses bli behandlad i samband med den.

Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2026. Skrotningspremien ska efter lagens ikraftträdande kunna sökas retroaktivt från och med den 1 oktober 2025 på de villkor som anges i lagen.

Mer information:

Tuomas Sorsa, minister Rinnes specialmedarbetare, tfn 0295 342 012, [email protected]
Anu Aavamäki-Tortosa, specialsakkunnig, tfn 0295 342 026, [email protected]