Preliminär överenskommelse om distributionsinfrastrukturförpliktelserna i EU – Finlands mål har beaktats väl
Europeiska unionens medlemsstater, parlamentet och kommissionen har nått en preliminär överenskommelse om den så kallade AFIR-förordningen som syftar till att främja ibruktagandet av infrastruktur för alternativa bränslen, särskilt inom väg-, sjö- och flygtrafiken. Enighet om förordningen nåddes vid trepartsförhandlingar den 28 mars 2023. Finlands mål om att i synnerhet den lågtrafikerade glesbygden ska beaktas har tagits in i den uppnådda överenskommelsen. Överenskommelsen ska antas vid ministerrådets möte.
Förordningen förpliktar medlemsstaterna att bland annat säkerställa att det byggs elladdningsinfrastruktur för personbilar. Medlemsstaterna ska till exempel säkerställa att det längs TEN-T-stomnätet före utgången av 2025 byggs laddningsinfrastruktur som uppfyller kraven på minimieffekten 60 kilometers mellanrum. Europeiska kommissionen lade fram förslaget till förordning som en del av EU:s klimatpaket, dvs. 55%-paketet, i juli 2021.
Förordningen främjar uppbyggnaden av infrastruktur för nya drivmedel inom olika transportslag
EU:s medlemsländer och parlamentet godkände bindande mål för den publika infrastrukturen för laddning av person- och paketbilar samt tunga nyttofordon, tankning av vätgas som ska användas i vägtrafiken och för kondenserad naturgas för väg- och sjötrafiken.
Vid trepartsförhandlingarna godkändes också bindande mål för infrastruktur för landströmsförsörjning inom sjö- och flygtrafiken. Dessutom innehåller förordningen krav på informationstillgång, betalningsalternativ och kompatibilitet.
Finland betonade flexibilitet, särdragen beaktades i överenskommelsen
Finland har understött gemensamma, ambitiösa mål för infrastruktur för alternativa bränslen inom olika transportslag. För Finland har det varit viktigt att de bindande förpliktelserna i fråga om elladdningsmålen inom vägtrafiken beaktar de glest befolkade lågtrafikerade områden där avstånden är långa.
Den uppnådda överenskommelsen beaktar Finlands perspektiv väl. En medlemsstat kan uppnå EU:s bindande mål även om avståndet mellan laddningsinfrastrukturen i lågtrafikerade områden som definieras i förordningen är något längre än vad förordningen utgår från eller den totala laddningseffekten är halverad.
– För att Finland ska kunna övergå till hållbar trafik måste nätverket av laddnings- och tankstationer för nya drivmedel omfatta hela landet. EU-lagstiftningen ska beakta Finlands lågtrafikerade områden. Finlands krav har beaktats väl, så jag anser att den uppnådda överenskommelsen är balanserad. Finland har dessutom kompetens i att bygga infrastruktur och utveckla smarta tjänster, så det lönar sig att utnyttja de nya affärsmöjligheterna, säger kommunikationsminister Timo Harakka.
Vad händer härnäst?
Härnäst ska den preliminära överenskommelsen behandlas av medlemsländerna i Ständiga representanternas kommitté (Coreper). Efter det är avsikten att förslaget till förordning ska godkännas vid ministerrådets möte och det behöver också parlamentets officiella godkännande. Förordningen kommer att träda i kraft den tjugonde dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.
Genom förordningen upphävs Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/94/EU om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen.
Ytterligare information:
Johanna Juselius, specialmedarbetare, tfn 0295 342 141, [email protected]
Emmi Simonen, specialsakkunnig, tfn 050 300 6148, [email protected]
Rådets pressmeddelande 28.3.2023: Alternative fuel infrastructure: Provisional agreement for more recharging and refuelling stations across Europe
Europaparlamentets pressmeddelande 28.3.2023: Fit for 55: deal on charging and fuelling stations for alternative fuels