Bitti ja bitumi kihloissa!

Julkaisuajankohta 8.4.2015 6.30
Kolumni
Viides sukupolvi matkaviestintäverkkoa häämöttää lähitulevaisuudessa. Tämä seuraavan sukupolven teknologia on vasta tutkimusvaiheessa ja sen kaupallisen käyttöönoton on arvioitu tapahtuvan ehkä vuonna 2020. Kukaan ei vielä siis tiedä, millainen ameeba 5G:stä on teknisesti rakentumassa, mutta kerrankin keskustelua käydään palveluiden ja käyttäjien tarpeista käsin.

On arvioitu, että 5G mahdollistaa jopa sata kertaa nykyistä nopeammat yhteydet. Tulevaisuudenmaalaajien mukaan 5G-teknologia tuo mukanaan lisäksi pienemmän latenssin, paremman peiton, turvallisuuden ja luotettavuuden sekä energiatehokkuuden.



Vahva visio on, että 5G-verkkoa käyttävät perinteisen käyttäjäjoukon lisäksi ennen kaikkea teollisuuden ja liikenteen koneet ja robotit sekä erilaiset järjestelmät ja sovellukset. Esimerkiksi teollinen internet on tulevaisuuden ilmiö, jota hyödyntää autoteollisuus jo tänä päivänä.

Kun siirrymme tulevaisuudessa itsekseen ajeleviin robottiautoihin, -juniin ja -laivoihin – mikä ei ole enää scifi-kirjallisuutta, vaan jo todellisuutta – pitää niiden varmasti myös pysyä väylillä ja reiteillä. Tämä edellyttää lähivuosina valtavaa panostusta väyläinfrastruktuurin kuntoon. Pelkkä korjausvelan poisto ei riitä, vaan on investoitava myös väyläverkostomme älykkyyteen.

Vaikka 5G on siis mobiiliteknologiaa, sen arvioidaan lisäävän myös valokuidun rakentamistarvetta merkittävästi kaupungeissa ja väylien varsilla. Kulkuneuvot ja niiden matkustajat tulevat käyttämään erilaisia applikaatioita, jotka edellyttävät suuria datasiirtoyhteyksiä ja nykyistä pienempää viivettä tiedonsiirrossa. Tarvitsemme jatkossa infran laatukäytäviä, joissa sekä matkaviestintäverkko että väyläverkko takaavat matkustajille ja kuljetuksille sujuvan ja turvallisen (automaatio)liikkumisen ja mobiilipalvelut.

Toimintavarmat ja huippunopeat laajakaistayhteydet toimivat tulevaisuudessa liikennepalveluiden alustana. Voisi jopa sanoa, että 5G on osaltaan luomassa liikenteestä samanlaista palvelua kuin mitä aikaisemmat viestintäteknologiat ovat tehneet viestinnälle.

Matkaviestintäverkot ja väyläinfrastruktuuri ovat lupautuneet toisilleen. Häitä odotellessa!

Kirjoittajat ovat liikenne- ja viestintäministeriön Viestintäverkot-yksikön johtaja ja Liikenneverkot –yksikön johtaja.
2015 Blogit Blogit 2015 LVM automaatio automatisaatio digitalisaatio liikenne viestintä