Många platser för tankar, Kollektivtrafikkampanjen kör igång
I dag inleds en informationskampanj som presenterar fördelarna med kollektivtrafik samt de möjligheter som detta färdsätt erbjuder. Aktörerna inom branschen arrangerar en gemensam treårig kampanj för att introducera alternativa ressätt. Samtidigt sprids information om nya serviceformer inom kollektivtrafiken.
Kampanjen som leds av kommunikationsministeriet är en påminnelse om att det finns situationer där kollektivtrafiken är ett bra, det bästa eller rentav det enda möjliga färdsättet.
Kampanjen startar med ett jippo i Helsingfors tisdagen den 11 maj. Mindre evenemang ordnas i Tammerfors och Uleåborg.
I det första skedet riktas kampanjen speciellt till alla dem som redan nu åker kollektivt. Målet är dock att locka många nya användare samt att få beslutsfattarna att främja kollektivtrafiken.
Ett av de centrala målen inom finsk trafikpolitik är att säkra att de färdsätt som står i linje med en hållbar utveckling skall bevara sin nuvarande marknadsandel. För närvarande uppgår kollektivtrafikens samt gång- och cykeltrafikens andel av alla resor till 43 %. Av de dagliga resorna står kollektivtrafiken för 9 %. Att åka kollektivt ökar trafiksäkerheten och minskar miljöskador förorsakade av trafiken.
Det är speciellt viktigt att utnyttja kollektivtrafiken i huvudstadsregionen och övriga stadsområden. Kampanjen koncentreras till stora städer samt trafiken dem emellan. I huvudstadsregionen uppgår kollektivtrafikens andel till 40 % av alla resor.
Kollektivtrafikkampanjen kommer väl till pass. Biltrafiken ökar ständigt och arbetsresorna blir längre samtidigt som kollektivtrafikens marknadsandel av olika färdsätt har sjunkit. Kommunikationsministeriet har tillsatt en arbetsgrupp för att utreda hur kollektivtrafiken kunde göras till ett attraktivare resealternativ.
Kampanjinformationen stöder de mål som ställts för kollektivtrafiken. I vår är huvudtemat för kommunikationen stadstrafik. Sloganerna "Många platser för tankar" och "Många platser för läsning" poängterar fördelen av att passagerarna inte själva behöver köra, utan att de har en förare till sitt förfogande.
Senare kommer kampanjen bl.a. att föra fram teman såsom fjärrtrafik, arbetsresor, reskedjor, resecentra, de nya stadsbanorna, informationstjänster och tillgänglighet. Det nästa kollektivtrafikjippot äger rum den internationella bilfria dagen den 22 september. Mer information finns på webbplatsen www.joukkoliikenne.fi
I kampanjen som leds av kommunikationsministeriet deltar Trafikskyddet, VR-Group Ab, Bussförbundet, Taxiförbundet, Lokaltrafikföreningen, Huvudstadsregionens samarbetsdelegation (SAD), Helsingfors stads trafikverk (HST) och Finlands Trafikförbund.
På bokens och rosens dag den 11 maj har reselektyr för jippot donerats av Seven-pokkarit, Förlagsaktiebolaget Otava, WSOY och Kirjapaja Oy.
Kampanjreklamen har planerats och genomförts av Evia Helsinki Oy.
Ytterligare information:
Kollektivtrafiksystemet:
Biträdande avdelningschef Reino Lampinen, kommunikationsministeriet
tfn (09) 160 28639
chef för persontrafikenheten Petri Jalasto, kommunikationsministeriet
tfn (09) 160 28509
enhetschef Reijo Mäkinen, Huvudstadsregionens samarbetsdelegation (SAD)
tfn (09) 1561 223
Kollektivtrafikkampanjen:
informationsdirektör Katariina Kivistö, kommunikationsministeriet
tfn (09) 160 28330
kommunikationsdirektör Martti Mäkinen, VR-Group Ab
tfn 0307 20 962
kampanjinformatör Tanja Soikkeli
tfn (09) 417 47324, 040 740 5083