Hyppää sisältöön
Media

Monta paikkaa ajatuksille -Joukkoliikennekampanja käynnistyy

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 11.5.2004 5.57
Tyyppi:Tiedote 114/2004

Joukkoliikenteen hyötyjä ja mahdollisuuksia esitellään tiedotuskampanjalla. Alan toimijoiden yhteinen kolme vuotta jatkuva kampanja tuo esiin vaihtoehtoisia tapoja tehdä matkoja. Se tarjoaa myös tietoa uusista julkisen liikenteen palveluista.

Liikenne- ja viestintäministeriön vetämässä kampanjassa muistutetaan, että on tilanteita, joissa joukkoliikenne on hyvä, paras tai jopa ainoa kyseeseen tuleva vaihtoehto.

Avaustempaus järjestetään 11. toukokuuta Helsingissä. Pienimuotoisia tapahtumia on myös Tampereella ja Oulussa.

Alkuvaiheessa kampanja suunnataan erityisesti joukkoliikenteen nykyisille käyttäjille.

Tavoitteena on kuitenkin houkutella myös uusia käyttäjiä ja saada päättäjät tekemään joukkoliikennettä edistäviä ratkaisuja.

Suomen liikennepolitiikan yksi keskeinen tavoite on säilyttää kestävän kehityksen mukaisten liikkumismuotojen markkinaosuus. Joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen osuus matkoista on 43 %. Päivittäisistä matkoista 9 % taitetaan joukkoliikenteellä. Julkisen liikenteen suosiminen parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää liikenteen ympäristöhaittoja.

Erityisen tärkeää joukkoliikenteen hyödyntäminen on pääkaupunkiseudulla ja muilla kaupunkialueilla. Kampanja keskittyykin isojen kaupunkien ja niiden väliseen liikenteeseen. Pääkaupunkiseudulla 40 % matkoista tehdään joukkoliikenteellä.

Joukkoliikennekampanja starttaa haasteelliseen aikaan. Autoliikenne lisääntyy jatkuvasti ja työmatkat ovat pidentyneet, mutta joukkoliikenteen markkinaosuus on laskenut. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän selvittämään, miten julkisen liikenteen houkuttelevuutta voitaisiin lisätä.

Kampanja tukee tiedottamisen avulla joukkoliikennetavoitteita. Tänä keväänä viestinnän teemana on erityisesti kaupunkiliikenne. Monta paikkaa ajatuksille ja monta paikkaa lukea

-tunnukset painottavat sitä etua, minkä matkustaja saa, kun hänen ei tarvitse itse ajaa, vaan hänellä on käytössä kuljettaja.

Myöhemmin aiheina ovat mm. kauko- ja työmatkaliikenne, matkaketjut, matkakeskukset, uudet kaupunkiradat, informaatiopalvelut ja esteettömyys. Seuraavan kerran kampanja tempaisee Autottomana päivänä 22. syyskuuta. Lisätietoja on koottu verkkosivustolle www.joukkoliikenne.fi

Liikenne- ja viestintäministeriön vetämässä kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, VR-Yhtymä Oy, Linja-autoliitto, Taksiliitto, Paikallisliikenneliitto, Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV, Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ja Suomen Liikenneliitto.

Kirjan ja ruusun päivän (11.5.) tempaukseen ovat lahjoittaneet matkalukemista Seven-pokkarit, Kustannusosakeyhtiö Otava, WSOY ja Kirjapaja Oy.

Kampanjan mainonnan suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Evia Helsinki Oy.

Lisätietoja:

Joukkoliikennejärjestelmä:

apulaisosastopäällikkö Reino Lampinen, liikenne- ja viestintäministeriö

puh. (09) 160 28639

henkilöliikenneyksikön päällikkö Petri Jalasto, liikenne- ja viestintäministeriö

puh. (09) 160 28509

joukkoliikenneyksikön päällikkö Reijo Mäkinen,

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV

puh. (09) 1561 223

Kampanja:

tiedotusjohtaja Katariina Kivistö, liikenne- ja viestintäministeriö

puh. (09) 160 28330

viestintäjohtaja Martti Mäkinen, VR-Yhtymä Oy

puh. 0307 20 962

kampanjatiedottaja Tanja Soikkeli

puh. (09) 417 47324, 040 740 5083

>> joukkoliikenne.fi