Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan talousarvioehdotus 2004
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan määrärahoiksi ehdotetaan 1 750 miljoonaa euroa vuodelle 2004. Summa on 103 miljoonaa euroa suurempi kuin kuluvan vuoden talousarviossa.
Uusien tie-, rata- tai meriväylähankkeiden aloittamista ei esitetä. Näistä hankkeista laaditaan koko hallituskautta koskeva ohjelma liikenneväyläpolitiikkaa valmistelevassa ministerityöryhmässä, jota johtaa liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen.
Tiestön ylläpitoon ja investointeihin ehdotetaan 721,5 miljoonan euron määrärahaa, josta perustienpitoon osoitetaan 558,3 miljoonaa euroa sekä aloitettaviksi päätettyihin ja käynnissä oleviin tiehankkeisiin 122,8 miljoonaa euroa. Hankeraha perustuu ministeriölle aikaisempina vuosina myönnettyihin valtuuksiin osoittaa mainittuihin hankkeisiin yhteensä 348,1 miljoonaa euroa, joiden käyttö jakautuu usealle vuodelle.
Käynnissä olevia tiehankkeita on yhdeksän. Suurimpia ovat E18-tien osuus Lohjan ja Lohjanharjun välillä, Tampereen läntisen kehätien ensimmäinen vaihe sekä Lahden ja Heinolan välinen osuus nelostiellä. Vuoden 2004 aikana valmistuvat tiehankkeet ovatKehä III lentoaseman ja Tikkurilan välillä sekä Koskenkylän ja Kouvolan välinen osuus kuutostiellä.
Yhtään uutta tiehanketta ei hallituksen budjettiesitykseen sisälly. Hanke E18-tien Muurlan ja Lohjan väliseksi osuudeksi siirtyy valitusten käsittelyn vuoksi, eikä siihen varata määrärahaa vielä tähän budjettiin. Tarvittava rahoitus budjetoidaan hankkeen etenemisen mukaan.
Perustienpitoon esitettävä 558,3 miljoonaa euroa on noin 41 miljoonaa vähemmän kuin kuluvan vuoden budjetissa. Määrärahan suuruuteen ovat vaikuttaneet eduskunnan kertaluontoisen lisämäärärahan (50 milj.) poistuminen ja toisaalta hallitusneuvottelujen ja toukokuun kehyspäätöksen mukainen lisäys infrastruktuurirahoihin.
Yksityisteiden kunnossapitoon ja parantamiseen esitetään nykyisen suuruista 11,1 miljoonan euron määrärahaa.
Vuosaaren sataman liikenneväylien rakentamiseen osoitetaan aikaisempina vuosina annettujen budjettivaltuuksien mukaisesti 51 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 207,4 miljoonaa euroa, josta Helsingin kaupunki maksaa puolet.
Rataverkon hoitoon ja ylläpitoon ehdotetaan 254,6 miljoonan euron määrärahaa. Lisäksi perusradanpitoon käytetään rautatieliikenteen harjoittajilta perittäviä tuloja vastaava määrä rahaa. Tulo säilyy nykyisen suuruisena. Ratamaksu perustuu infrastruktuurikustannuksiin ja ratavero niin sanottuihin ulkoisiin kustannuksiin.
Perusradanpidon painopiste on edelleen 1970-luvulla perusparannettujen ja loppuun käytettyjen rataosien päällysrakenteen uusimisessa. Ehdotetulla rahoitustasolla korvausinvestointeja voidaan tehdä 117,8 miljoonalla eurolla, kun vuosittainen korvausinvestointitarve olisi 170 miljoonaa euroa.
Uusia ratahankkeita ei esitetä. Käynnissä olevia hankkeita on meneillään neljä, ja niihin osoitetaan 141,7 miljoonan euron määräraha. Ratahankkeisiin on aikaisemmin myönnetty 488,4 miljoonan euron sopimusvaltuudet. Suurimman osan määrärahasta vie Keravan ja Lahden välinen oikorata. Vuonna 2004 valmistuvat Tikkurilan ja Keravan välinen rataosuus sekä Oulun ja Rovaniemen välisen radan sähköistys.
Merenkulkuelinkeinon tukemiseen esitetään nykyisin tukiperustein 69,1 miljoonaa euroa. Hallitus arvioi kuluvan syksyn aikana matkustajalaivojen tukipolitiikkaa. Mahdolliset ratkaisut tehdään sen jälkeen, kun yritys- ja pääomaverotuksen linjoista on päätetty.
Merenkulkulaitoksen varustamotoiminnot ja luotsaus muuttuvat liikelaitoksiksi. Varustamoliikelaitokseen siirtyvät jäänmurto ja monitoimimurtajien kaupallinen toiminta, väyläalukset, eräiden merenmittaus- ja tutkimusalusten hoito sekä yhteysalusliikenne. Luotsausliikelaitokseen siirtyy alusten luotsaus. Merenkulkulaitos hoitaa merenkulun viranomaistehtäviä ja vastaa väylänpidosta sekä yhteysalusliikenteen tilaamisesta.
Uutena kohtana budjetissa on korvaus Luotsausliikelaitokselle hinnoittelun alijäämistä. Määrärahalla korvataan Saimaan alennetuista luotsausmaksuista liikelaitokselle aiheutuva tulonmenetys.
Saariston yhteysalusliikenteeseen esitetään osoitettavaksi 7,9 miljoonaa euroa ja Merenkurkun liikenteen tukemiseen miljoona euroa.
Junilla, busseilla ja takseilla hoidettavan joukkoliikenteen palvelujen ostoihin ja kehittämiseen esitetään 79,3 miljoonaa euroa, kun vuoden 2003 budjetissa määräraha oli 83 miljoonaa euroa. Liikenteen ostoja sopeutetaan asteittain alempaan määrärahatasoon joustamalla väliaikaisesti joukkoliikenteen kehittämisrahoituksesta.
Määrärahasta on tarkoitus käyttää 37,5 miljoonaa euroa kaukoliikenteen ja junien lähiliikenteen palvelujen ostoon. Alueellisen ja paikallisen liikenteen ostoihin osoitetaan 25,3 miljoonaa euroa ja lippualennuksiin 9,7 miljoonaa euroa. Kehittämis- ja tutkimushankkeisiin käytetään 5,8 miljoonaa euroa.
Sanomalehdistön tuki nousee 13,6 miljoonaan euroon. Lisäystä tämänvuotiseen on miljoona euroa.
Lisätietoja
talousjohtaja Marja Heikkinen-Jarnola, puh. (09) 160 28466 tai 0400 470 005
rakennusneuvos Juhani Tervala (liikenneväylät), puh. (09) 160 28482 tai 050 552 7260
merenkulkuneuvos Raimo Kurki (merenkulku), puh. (09) 160 28490 tai 040 557 6911
liikenneneuvos Petri Jalasto (joukkoliikenne), puh. (09) 160 28509 tai 040 552 9039