Budgetförslag för kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2004
Kommunikationsministeriets förvaltningsområde föreslås få ett anslag om 1 750 miljoner euro för år 2004. Summan är 103 miljoner euro större än i innevarande års budget.
Inga nya väg-, ban- eller havsfarledsprojekt föreslås inledas. Den ministerarbetsgrupp som bereder trafikfarledspolitiken, och som leds av kommunikationsminister Leena Luhtanen, utarbetar om dessa projekt ett program som gäller hela regeringsperioden.
För underhåll av och investeringar i vägnätet föreslås ett anslag om 721,5 miljoner euro. Av detta anvisas 558,3 miljoner euro till basväghållningen samt 122,8 miljoner euro till sådana vägprojekt som pågår eller som enligt fattade beslut skall sättas i gång. Projektpengen baserar sig på de befogenheter att anvisa sammanlagt 348,1 miljoner euro för de ovannämnda projekten som under tidigare år beviljats ministeriet. Användningen av anslagen fördelas under flera år.
Nio vägprojekt pågår som bäst. De största är avsnittet Lojo-Lojoåsen av E18-vägen, det första skedet av Tammerfors västra ringväg samt avsnittet Lahtis-Heinola av riksväg 4. Ring III mellan flygstationen och Dickursby samt avsnittet Forsby-Kouvola av riksväg 6 hör till de vägprojekt som blir färdiga under 2004.
Inga nya vägprojekt ingår i regeringens budgetförslag. Projektet med avsnittet Muurla-Lojo av E18 uppskjuts med anledning av behandling av överklaganden, och i denna budget reserveras ännu inget anslag för det. Den finansiering som behövs budgeteras i takt med att projektet framskrider.
De 558,3 miljoner euro som föreslås för basväghållningen är ca 41 miljoner euro mindre än i innevarande års budget. Anslagets storlek har påverkats av att riksdagens engångsartade tilläggsanslag (50 milj.) inte längre finns, och å andra sidan av det tillägg till infrastrukturanslagen som hänför sig till regeringsförhandlingarna och rambeslutet från maj.
För underhåll och förbättring av enskilda vägar föreslås ett anslag om 11,1 miljoner euro, vilket motsvarar det nuvarande läget.
För byggandet av Nordsjö hamns trafikleder anvisas i enlighet med de budgetbefogenheter som tilldelats under tidigare år 51 miljoner euro. De sammanlagda kostnaderna för projektet uppgår till 207,4 miljoner euro, varav Helsingfors stad betalar hälften.
För skötsel och underhåll av bannätet föreslås ett anslag om 254,6 miljoner euro. Dessutom används för grundbanhållning en summa pengar som motsvarar de inkomster som uppbärs hos järnvägstrafikidkarna. Inkomsten förblir på den nuvarande nivån. Banavgiften baserar sig på infrastrukturkostnader och banskatten på s.k. yttre kostnader.
Grundbanhållningens tyngdpunkt ligger fortfarande på förnyandet av överbyggnaderna på de slutkörda banavsnitt som har grundrenoverats på 1970-talet. På den föreslagna finansieringsni-
vån kan reparationsinvesteringar göras för 117,8 miljoner euro fast det årliga behovet är 170 miljoner euro.
Inga nya banprojekt föreslås.Fyra projekt pågår som bäst, och för dem anvisas ett anslag om 141,7 miljoner euro. Banprojekten har redan tidigare beviljats avtalsbefogenheter för 488,4 miljoner euro.
Tvärbanan Kervo-Lahtis slukar den största delen av anslaget. Ändringsarbetena på bandelen Dickursby-Kervo, samt elektrifieringen av banan mellan Uleåborg och Rovaniemi blir färdiga under 2004.
Det föreslås att sjöfartsnäringen i enlighet med de nuvarande stödgrunderna understöds med 69,1 miljoner euro. Regeringen gör en bedömning om stödpolitiken i fråga om passagerarfartyg under innevarande höst. Eventuella beslut fattas efter att linjedragningarna för företags- och kapitalbeskattningen är klara.
Sjöfartsverkets rederiverksamheter och lotsning omvandlas till affärsverk. Isbrytningen och kombiisbrytarnas kommersiella verksamhet, farledsfartygen, skötandet av vissa sjömätnings- och forskningsfartyg samt förbindelsefartygstrafiken flyttas över till Rederiverket. Lotsningen av fartyg flyttas till Lotsverket. Sjöfartsverket sköter om myndighetsuppgifter i anslutning till sjöfarten och svarar för farledshållningen och beställandet av förbindelsefartygstrafik.
I budgeten finns ett nytt moment om ersättning åt Lotsverket för underskott orsakade av prissättningen. Genom anslaget ersätts den inkomstförlust som affärsverket lider på grund av de sänkta avgifterna för lotsning på Saimen.
Det föreslås att 7,9 miljoner euro anvisas för skärgårdens förbindelsefartygstrafik och att 1 miljon euro anvisas för stödandet av trafiken i Kvarken.
För uppköp och utveckling av kollektivtrafiktjänster som sköts med tåg, bussar och taxibilar föreslås 79,3 miljoner euro, medan anslaget i 2003 års budget var 83 miljoner euro. Trafikköpen anpassas gradvis till den lägre anslagsnivån genom att tillfälliga avkall görs på kollektivtrafikens utvecklingsfinansiering.
Det är meningen att 37,5 miljoner euro av anslaget används till att köpa tjänster inom fjärrtrafiken och närtågtrafiken. 25,3 miljoner euro anvisas för uppköp av regional och lokal trafik och 9,7 miljoner euro används till biljettrabatter. Utvecklings- och forskningsprojekt skall finansieras med 5,8 miljoner euro.
Stödet till tidningspressen ökar till 13,6 miljoner euro. Det innebär en ökning på 1 miljon till innevarande års anslag.
Ytterligare information
ekonomidirektör Marja Heikkinen-Jarnola, tfn (09) 160 284 66 eller 0400 470 005
byggnadsråd Juhani Tervala (trafikleder), tfn (09) 160 284 82 eller 050 552 7260
sjöfartsråd Raimo Kurki (sjöfarten), tfn (09) 160 284 90 eller 040 557 6911
trafikråd Petri Jalasto (kollektivtrafiken), tfn (09) 160 285 09 eller 040 552 9039