Hyppää sisältöön
Media

Työryhmä: Edulliset liput ja nopeat yhteydet lisäämään joukkoliikenteen houkuttelevuutta

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 2.9.2004 8.27
Tyyppi:Tiedote -

Työsuhdelippua, yhtenäistä YTV-alueen ja kehyskuntien lippujärjestelmää, pääsuuntien raideverkon tehostamista ja nopeita bussireittejä ehdotetaan keinoiksi lisätä tehokkaimmin joukkoliikenteen käyttöä pääkaupunkiseudulla.

Ehdotukset sisältyvät liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän mietintöön, joka luovutettiin ministeri Leena Luhtaselle torstaina 2. syyskuuta.

Mietinnössä listataan yhteensä 15 keinoa joukkoliikenteen suosion kasvattamiseksi. Suurimmalla osalla ehdotuksista pyritään parantamaan joukkoliikenteen nopeutta, sujuvuutta ja luotettavuutta.

Ehdotukset koskevat ensisijaisesti Helsingin työssäkäyntialuetta, johon lasketaan YTV-kaupunkien lisäksi Kirkkonummi, Kerava, Tuusula, Nurmijärvi, Järvenpää, Vihti ja Sipoo.


Neljä pääesitystä

Työryhmän ehdottamasta työsuhdelipusta työntekijä maksaisi esimerkiksi 75 prosenttia ja työnantaja 25 prosenttia. Lipun verotusarvo olisi sama kuin työntekijän lipusta maksama hinta, eli työntekijää ei verotettaisi työantajalta saadusta edusta. Verotuksen nykyisiin työmatkavähennyksiin työryhmä ei esityksessään puutu. Työryhmä pitää työsuhdelippua pikemminkin joukkoliikenne- kuin veropoliittisena päätöksenä.

YTV-kaupunkien ja kehyskuntien alueilla tulisi voida matkustaa samalla matkalipulla. Yhtenäinen lippujärjestelmä kattaisi niin raide- kuin bussiliikenteenkin. Järjestelmään lisättäisiin myös Keski-Uudenmaan kutsujoukkoliikenne, josta tulisi yhtenäinen osa työmatkojen liityntäliikennettä.

Työryhmä kiirehtii ratahankkeita eli Marja-rataa, Etelä-Espoon raideyhteyttä ja kaupunkirataa Leppävaarasta Espoon keskukseen. Länsisuunnan raideratkaisusta pitäisi päästä pian yksimielisyyteen. Myös päärataa, rantarataa ja Helsingin kantakaupungin raitiotieverkkoa tulisi kehittää. Tulevaisuuden kohteita ovat poikittaisyhteydet Jokeri I ja II.

Bussiliikennettä halutaan nopeuttaa niin sanotuilla laatukäytävillä eli reiteillä, joilla matka-aika saadaan lyhyeksi joukkoliikennekaistoin, valoetuuksin sekä järjestämällä bussien vaihdot ja pysäkit joustaviksi. Joukkoliikennekaistojen käyttöä valvotaan automaattisesti. Laatukäytävien on tarkoitus olla ruuhka-aikoina selvästi henkilöautoliikennettä nopeampia.

- Työsuhdelipun käytännön toteutusta on syytä ryhtyä välittömästi selvittämään liikenne- ja viestintäministeriön ja valtiovarainministeriön yhteistyönä. Omana tavoitteenani on, että hallituksen puolelta asiaa voidaan arvioida nopeassa aikataulussa vielä tämän syksyn aikana. Tällöin työsuhdelippu voitaisiin ottaa esille myös tupo-neuvotteluissa, ministeri Luhtanen totesi mietintöä vastaanottaessaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo viedä Marja-radan ja länsimetron talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsittelyyn syksyllä.


Myös ruuhkamaksut esillä

Tärkeimmiksi nostettujen neljän keinon lisäksi työryhmä peräänkuuluttaamuun muassa maankäytön ja liikennejärjestelmän yhteistä suunnittelua, poikittaisyhteyksien parantamista, joukkoliikenteen parempaa markkinointia sekä kehittynyttä informaatiota aikatauluista ja reiteistä. Myös liikennepalvelujen julkista ja yksityistä rahoitusta tulisi kehittää.

Työryhmä ottaa kantaa myös liikenteen hinnoitteluun. Joukkoliikenteen käyttöä olisi ryhmän mielestä mahdollista lisätä tuntuvasti yksityisautojen ruuhkamaksuilla, joista ainakin puolet tulisi ohjata joukkoliikenteen investointeihin ja kustannuksiin.

- Ruuhkamaksuja käsiteltiin liikenneinvestointeja pohtineen ministerityöryhmän mietinnössä, ministeri Luhtanen muistutti. Tuolloin todettiin, ettei tietullien tai ruuhkamaksujen käyttöönotto ole ajankohtaista Suomessa. Ministerityöryhmässä tehty analyysi pitää edelleen paikkansa, Luhtanen korosti.

Joukkoliikenne nousuun -työryhmän mietintö ei ollut täysin yksimielinen. Helsingin kauppakamarin edustaja jätti eriävän mielipiteen ruuhkamaksuista. Valtiovarainministeriön edustajan eriävä mielipide liittyy uudistusten rahoitukseen ja työsuhdelipun verotukseen.


Joukkoliikenne nousuun -työryhmän mietintö. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 51/2004. Myynti Edita Oyj, puh. 0204 5005. Tiedotusvälineille LVM:n tiedotuksesta puh. (09) 160 28332 tai [email protected]. Julkaisu on myös pdf-muodossa ministeriön Internet-sivuilla www.mintc.fi.


Lisätietoja

työryhmän puheenjohtaja, yhteistyöjohtaja Hannu Penttilä, YTV, puh. (09) 1561 200
henkilöliikenneyksikön päällikkö Petri Jalasto, liikenne- ja viestintäministeriö, puh. (09) 160 28509 tai 040 552 9039

 >> Joukkoliikenne nousuun! -mietintö