Arbetsgruppens förslag: Fördelaktiga biljetter och snabba förbindelser ökar kollektivtrafikens attraktivitet
Färdbiljetter som tjänsteförmån, ett enhetligt biljettsystem för SAD-området och kranskommunerna, effektivare spårnät i huvudriktningarna samt snabba busslinjer föreslås som medel för att kraftfullt öka användningen av kollektivtrafik i huvudstadsregionen.
Förslagen ingår i det betänkande som en arbetsgrupp inom kommunikationsministeriet överlämnade minister Leena Luhtanen torsdagen den 2 september.
I betänkandet presenteras totalt 15 medel för att öka kollektivtrafikens popularitet. Största delen av förslagen tar sikte på att göra kollektivtrafiken ett snabbare, smidigare och pålitligare färdsätt.
Förslagen gäller i första hand Helsingfors pendlingsregion. I området ingår förutom SAD-städerna också Kyrkslätt, Kervo, Tusby, Nurmijärvi, Träskända, Vichtis och Sibbo.
Fyra huvudförslag
För den färdbiljett som arbetsgruppen föreslår som tjänsteförmån skulle arbetstagaren betala en andel på till exempel 75 procent och arbetsgivaren 25 procent. Biljettens beskattningsvärde skulle vara detsamma som den andel arbetstagaren betalar, vilket innebär att arbetstagarna inte skulle beskattas för den förmån som de får av arbetsgivaren. I sitt förslag går arbetsgruppen inte in på de avdrag för resor till arbetsplatsen som för närvarande godkänns i beskattningen. Arbetsgruppen anser att färdbiljetter som tjänsteförmån är mer ett kollektivtrafikpolitiskt än ett beskattningspolitiskt beslut.
Det borde vara möjligt att resa med samma biljett på hela det område som utgörs av SAD-städerna och kranskommunerna. Ett enhetligt biljettsystem skulle täcka såväl spår- som busstrafiken. Systemet kunde utvidgas att omfatta också den anropsstyrda kollektivtrafiken i mellersta Nyland som skulle bli en enhetlig del av anslutningstrafiken för resor till arbetet.
Arbetsgruppen vill sätta fart på de planerade banprojekten, dvs. Marja-banan, spårförbindelsen till södra Esbo och stadsbanan från Alberga till Esbo centrum. Vidare efterlyser arbetsgruppen så fort som möjligt enighet om hur spårtrafiken västerut skall lösas. Också huvudbanan, kustbanan och spårvägsnätet i Helsingfors innerstad behöver utvecklas. Projekt för framtiden är tvärförbindelserna Jokern I och II.
Busstrafiken kan göras snabbare med så kallade kvalitetskorridorer eller linjer där man förkortar restiden med hjälp av körfält för kollektivtrafik, trafikljus som ger företräde åt allmänna trafikmedel samt flexibelt arrangerade bussbyten och hållplatser. Användningen av körfälten för kollektivtrafik övervakas automatiskt. Meningen är att korridorerna under rusningstid skall vara klart snabbare än personbilstrafiken.
- Kommunikationsministeriet utreder tillsammans med finansministeriet omedelbart åtgärder för att omsätta förslaget i praktiken. Mitt mål är att regeringen redani höst skall kunna ta ställning till färdbiljetter som tjänsteförmån. I så fall kan saken behandlas även vid de inkomstpolitiska förhandlingarna, konstaterade kommunikationsminister Leena Luhtanen då hon tog emot betänkandet.
Kommunikationsministeriet har också för avsikt att i höst lägga fram Marja-banan och västmetron till behandling i det finanspolitiska ministerutskottet.
Också rusningsavgifter behandlades
Förutom de fyra medel som lyfts fram som viktigast efterlyser arbetsgruppen bl.a. gemensam planering för markanvändning och trafiksystem, förbättrade tvärförbindelser, bättre marknadsföring av kollektivtrafiken samt utvecklad information om tidtabeller och linjer. Dessutom borde såväl offentlig som privat finansiering av trafiktjänster utvecklas.
Arbetsgruppen tar ställning också till prissättningen av trafiken. Enligt betänkandet skulle det vara möjligt att kraftigt öka användningen av kollektivtrafik genom att av privatbilar ta ut trängselavgifter, av vilka minst hälften skulle allokeras till investeringar och kostnader inom kollektivtrafiken.
- Trängselsavgifterna behandlades i ett betänkande utarbetat av ministerarbetsgruppen som utredde trafikinvesteringar, påpekade minister Luhtanen. Slutsatsen var att det inte är aktuellt med att införa vägtullar eller trängselavgifter i Finland. Ministerarbetsgruppens analys gäller fortfarande, betonade Luhtanen.
Det nu överlämnade betänkandet var inte helt enigt. Representanten för Helsingfors handelskammare reserverade sig mot trängselavgifterna. Företrädaren för finansministeriet anmälde avvikande mening angående finansieringen av reformerna och beskattningen av biljetten som tjänsteförmån.
Betänkande från arbetsgruppen "Åk kollektivt!". Kommunikationsministeriets publikationer 51/2004. Försäljning Edita Abp, tfn 0204 5005. Pressen får publikationen från kommunikationsministeriets informationsenhet, tfn (09) 160 28332 eller [email protected]. Publikationen finns också i pdf-form på ministeriets webbplats www.mintc.fi.
Tilläggsinformation
samarbetsdirektör Hannu Penttilä, SAD, tfn (09) 1561 200
chefen för persontrafikenheten Petri Jalasto, kommunikationsministeriet, tfn (09) 160 28509 eller 040 552 9039