Lagändringar som förbättrar säkerheten inom mikromobilitet träder i kraft på sommaren
Regeringen föreslog den 12 juni 2025 att den lagstiftning som gäller mikromobilitet ska stadfästas. Ändringarna av vägtrafiklagen och fordonslagen avses träda i kraft den 17 juni 2025 och ändringarna av lagarna om transportservice och om flyttning av fordon den 1 augusti 2025. Målet med ändringarna är att förbättra säkerheten kring elsparkcyklar och annan mikromobilitet.
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering ska det under regeringsperioden införas lagstiftning om användningen av elsparkcyklar och annan mikromobilitet. Dessutom ska städerna och kommunerna få verktyg för att hantera mikromobiliteten.
– Jag är mycket nöjd över att åtgärder som främjar säkerheten inom mikrotrafiken nu tas in i lagen. Både promillegränsen och åldersgränsen har en stor roll när det handlar om att förebygga olyckor. Utöver lagstiftningen måste vi vuxna se till att det finns klara spelregler för elsparkcyklar hemma, att man kan och följer trafikreglerna, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.
Mikrotrafiktillstånd ger kommunerna ett effektivt sätt att styra mikrotrafiktjänsterna
I den nationella lagstiftningen görs flera ändringar som styr mikromobiliteten och avsevärt förbättrar trafiksäkerheten i mikromobiliteten. Ändringarna bedöms också minska kostnaderna för skador och belastningen på hälso- och sjukvården.
Som ett nytt element införs ett mikrotrafiktillstånd som beviljas av kommunerna. Tillståndet ger kommunerna ett effektivt och flexibelt verktyg för att styra mikromobilitetstjänsterna inom kommunens område. Yrkesmässig uthyrning av elsparkcyklar eller andra transportmedel för mikromobilitet kommer i fortsättningen att i praktiken förutsätta ett mikromobilitetstillstånd som beviljats av kommunen.
Genom tillståndsvillkor kommer kommunerna och städerna att ha möjlighet att styra bland annat användningstid, parkering och körhastigheter för fordon som hyrs ut när det med tanke på trafiksäkerheten, tillgängligheten eller vägunderhållet behövs eller är nödvändigt.
Ålders- och promillegränserna förbättrar säkerheten vid mikromobilitet
Det införs en gräns på 0,5 promille för personer som framför lätta elfordon och motoriserade cyklar. Trafikövervakarna ska också få möjlighet att i trafiken utföra alkotest på cyklister och personer som framför lätta elfordon eller motoriserade cyklar.
I enlighet med ett betänkande från riksdagens kommunikationsutskott innehåller lagen dessutom bestämmelser om en nedre åldersgräns på 15 år för personer som framför elsparkcyklar och andra lätta elfordon. I fortsättningen är det också förbjudet att överlåta fordon till personer under 15 år.
– Jag ställde redan i slutet av 2024 som riktlinje att det också ska fastställas en åldersgräns, och det är bra att den ska träda i kraft redan nu. Elsparkcyklar är inga leksaker. Barn beter sig ofta mera oförutsägbart och våghalsigt i trafiken än vuxna. En åldersgräns är ett effektivt sätt att minska personskador och förbättra trafiksäkerheten för både barn och andra vägtrafikanter, säger minister Ranne.
Även avgifterna för trafikförseelser inom mikrotrafiken höjs och nya trafikanordningar införs för att göra det möjligt att styra lätta elfordon separat från cyklar.
Vad händer nu?
Avsikten är att republikens president ska stadfästa lagändringarna den 13 juni 2025.
Ändringarna i vägtrafiklagen och fordonslagen, dvs. bland annat promillegränsen och den nedre åldersgränsen, träder i kraft den 17 juni 2025. De ändringar i lagen om transportservice och lagen om flyttning av fordon som innehåller bestämmelser om kommunernas mikrotrafiktillstånd träder i kraft den 1 augusti 2025.
Mer information:
Intervjuförfrågningar gällande minister Ranne via Tuomas Sorsa, specialmedarbetare, tfn 0295 342 012, [email protected]
Sofia Johansson, specialsakkunnig, tfn 0295 342 090, [email protected]
Pressmeddelande 6.3.2025: Regeringen föreslår lagstiftning om mikromobilitet för att förbättra trafiksäkerheten
Statsrådets projektportal: Regeringens proposition om beredning av lagstiftning som styr mikromobilitet (LVM044:00/2023)
Transport- och kommunikationsverket: Elektriska förflyttningshjälpmedel - mikromobilitet fr.o.m. 17.6.2025