En totalreform av beskattningen och finansieringen av trafiken inleds

finansministerietkommunikationsministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 9.10.2024 9.54 | Publicerad på svenska 9.10.2024 kl. 15.55
Pressmeddelande 454/2024

Kommunikationsministeriet och finansministeriet inleder en totalreform av beskattningen och finansieringen av trafiken i enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering.

Finanspolitiska ministerutskottet behandlade ministeriernas plan för totalreformen den 9 oktober 2024.

Syftet med totalreformen av beskattningen och finansieringen av trafiken är att stödja Finlands konkurrenskraft och sörja för finländarnas köpkraft. Syftet är också att säkerställa hållbara offentliga finanser och att de nationella utsläppsminskningsmålen och EU:s utsläppsminskningsmål uppnås på ett kostnadseffektivt sätt. Det stadigt ökande eftersatta underhållet av trafiknätet orsakar problem med tanke på finansieringens tillräcklighet och ökar trycket på att utveckla finansieringen av trafiksystemet och göra den mer förutsägbar.

Reformen genomförs stegvis. Det första steget är att kommunikationsministeriet och finansministeriet utarbetar en beskrivning av nuläget och en analys av prissättningen av trafiken. Arbetet inleds i november 2024.

I analysarbetet beaktas de ändringar i beskattningen som det beslutats om nationellt under regeringsperioden. Dessutom beaktas de skyldigheter i fråga om styrning och utsläppsminskning som grundar sig på den nya EU-lagstiftningen och som har en betydande inverkan på trafikkostnaderna. Även de nya åtgärder för att minska utsläppen som regeringen ska besluta om vintern 2024–2025 kommer att beaktas. I arbetet redogörs också för hur trafiken inverkar på statens inkomster och utgifter, det finländska näringslivets konkurrenskraft och ansvarsfördelningssektorns skyldigheter att minska utsläppen.

Det andra steget i arbetet är att kommunikationsministeriet och finansministeriet tillsätter en tjänstemannaarbetsgrupp med uppgift att identifiera och bedöma reformmöjligheterna utifrån de uppställda målen. Vid behov utarbetar arbetsgruppen ett betänkande om reformerna utifrån de granskade alternativen. Arbetsgruppens mandatperiod börjar i augusti 2025.

Fokus i arbetet ligger framför allt på väg- och järnvägstrafiken. Sjö- och flygtrafik beaktas med hänsyn till den internationella trafiken.

Mer information: Niko-Matti Ronikonmäki, enhetsdirektör, tfn 0295 342 016, kommunikationsministeriet; Markus Teräväinen, lagstiftningsråd, tfn 0295 530 719, finansministeriet

Statsrådets e-postadresser har formen [email protected].