Avtalen om markanvändning, boende och trafik gav fart åt bostadsproduktionen och hållbara färdsätt 2020–2023

kommunikationsministerietmiljöministeriet
Utgivningsdatum 27.6.2024 13.05
Pressmeddelande

Uppföljningsöversikterna av avtalen om markanvändning, boende och trafik (MBT) 2020–2023 har färdigställts. Uppföljningsöversikterna gäller de MBT-avtal som statsminister Sanna Marins regering förhandlat fram.

Miljöministeriet och kommunikationsministeriet informerar

​​
Under avtalsperioden uppnåddes utmärkta resultat till exempel i fråga om bostadsproduktionen och främjandet av hållbara färdsätt. Största delen av åtgärderna gällande planläggning, bostadsproduktion och trafik genomfördes enligt överenskommelse, trots att till exempel covid-19-pandemin inföll under perioden.

Staten ingick MBT-avtal med Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Uleåborgs stadsregioner år 2020 och med Lahtis, Jyväskylä och Kuopio stadsregioner år 2021. I avtalen fastställer staten och stadsregionerna gemensamma mål för utvecklingen av samhällsstrukturen och för bostadsproduktionen de kommande åren samt för åtgärder för att utveckla hållbara färdsätt och trafiksystemet.

Bostadsproduktionen ökade till en rekordhög nivå

Befolkningsmängden i stadsregionerna förväntas också i fortsättningen öka kraftigt, och därför var ett av de viktigaste målen i avtalen att påskynda bostadsproduktionen.

I Helsingfors-, Tammerfors-, Åbo-, Jyväskylä- och Kuopioregionerna överskreds de ambitiösa målen för bostadsproduktionen. Till exempel i Helsingforsregionen färdigställdes över 77 000 bostäder, när målet var 66 000 bostäder. I Tammerforsregionen färdigställdes 21 600 bostäder, när målet var 13 400.

Genom att planlägga tillräckligt under avtalsperioden såg kommunerna i stadsregionerna också till att förutsättningarna för bostadsbyggande är goda även i framtiden. Till exempel i Helsingforsregionen togs det under avtalsperioden fram planer med 5,4 miljoner kvadratkilometer byggrätt för boarea.

I regionerna byggdes också ett betydande antal statsunderstödda bostäder. Till exempel i Jyväskyläregionen var omkring en tredjedel av de bostäder som byggdes statsunderstödda. I stadsregionerna fäste man också uppmärksamhet vid bostadsproduktionens kvalitet och mångsidighet samt vid en balanserad utveckling av bostadsområdena och vid förebyggande av segregation.

Byggandet koncentrerades allt mer till zoner för hållbart resande

Ett centralt mål med MBT-avtalen är att genom planläggning styra placeringen av boende, arbetsplatser och tjänster så att det går att välja hållbara färdsätt. Detta bidrar till en smidig vardag och en hållbar samhällsstruktur. Hållbara färdsätt är gång, cykling och kollektivtrafik.

Under avtalsperioden koncentrerades bostadsbyggandet och planläggningen i stadsregionerna allt mer till centrum och hållbart tillgängliga områden som har goda kollektivtrafikförbindelser. Till exempel i MBT-stadsregionen i Åbo byggdes 78 procent av de nya bostäderna i zoner för hållbart resande, och i Tammerforsregionen koncentrerades 84 procent av bostadsproduktionen till centrum och kollektivtrafikzoner.

Förutsättningarna för hållbara färdsätt förbättrades

När det gäller trafiken inriktades satsningarna särskilt på hållbara färdsätt, förutsättningarna för kollektivtrafik och utveckling av spårtrafiken.

När det gäller användningen av kollektivtrafik har man efter coronaåren 2020–2021 slagit rekord i Uleåborgs, Jyväskylä och Kuopio stadsregioner. Till exempel i Uleåborgsregionen överskred antalet kollektivtrafikresor för första gången 10 miljoner år 2023. Också i Helsingforsregionen ökade andelen hållbara färdsätt tack vare det långsiktiga MBT-samarbetet.

Det statliga stödet till kollektivtrafiken har haft en betydande inverkan. Till exempel i Kuopio stadsregion har man ökat antalet turer inom kollektivtrafiken, utvecklat resekedjorna och säkerställt att biljettpriserna är konkurrenskraftiga. I Jyväskyläregionen har kollektivtrafikområdet framgångsrikt utökats till att omfatta nästan hela stadsregionen.

Förutsättningarna för gång och cykling förbättrades också. Staten stödde dem genom statsunderstöd och kostnadseffektiva projekt. Till exempel i Lahtisregionen byggdes parkeringsplatser för cyklar och farleder för lätt trafik, definierades huvudnätet för cykling och infördes ett stadscykelsystem i Lahtis.

Många projekt som stöder hållbara färdsätt inleds

Spårvägsprojekten framskred som planerat. I Tammerforsregionen utvidgades spårvägen i riktning mot Hatanpää och byggandet av den andra fasen framskred i riktning mot Lentävänniemi. I Helsingforsregionen framskred planeringen av spårvägen i Vanda, Vichtisvägens snabbspårväg och snabbspårvägen Vik–Malm.  I Åboregionen framskred planeringen av spårvägen i Åbo.

Under avtalsperioden genomfördes investeringar som stöder en långsiktig utveckling av spårtrafiken. I Helsingforsregionen framskred åtgärderna på sträckan Böle–Riihimäki och sträckan Helsingfors–Böle som planerat, och genomförandet av Esbo stadsbana framskred i huvudsak enligt överenskommelse. En utmaning är ännu att komma överens om var de nya depåerna för närtågen ska placeras. I Tammerforsregionen ökade närtågstrafiken i och med trafiken med M-tåget, och det nya nätverket av stationer förbereddes genom regionala planer. I Uleåborgsregionen färdigställdes Oritkari triangelspår.

Intensifierat samarbete i stadsregionerna

MBT-avtalen utvidgades till stadsregionerna Jyväskylä, Kuopio och Lahtis våren 2021. I dessa stadsregioner har avtalen intensifierat samarbetet mellan kommunerna i stadsregionen. I regionerna har man till exempel utarbetat utvecklingsbilder eller stadsregionplaner med riktlinjer för utvecklingen av hela regionens samhällsstruktur och trafiksystem. Planerna stärker kommunernas gemensamma syn på utvecklingen av regionen.

Också i Helsingfors-, Tammerfors-, Åbo- och Uleåborgsregionerna var det regionala samarbetet i frågor som gäller markanvändning, boende och trafik fortsatt intensivt.

Förhandlingarna om uppdateringen av avtalen för perioden 2024–2027 pågår

Förhandlingarna om uppdateringen av målen i MBT-avtalen för perioden 2024–2035 och åtgärderna för den följande fyraårsperioden 2024–2027 inleddes med alla ekonomiska regioner i september 2023.

Förhandlingarna fortsätter genast efter sommarsemestrarna och avsikten är att de ska vara slutförda i början av hösten.

Mer information:

(anträffbar 27.6. och 1.-5.7.2024)​​​​​​​​​​​​​​
Anna-Leena Seppälä
byggnadsråd
miljöministeriet
tfn 0295 250 242
[email protected]

Maija Ahokas
regeringsråd
kommunikationsministeriet
tfn 0295 342 390
[email protected]