Oulun ja Kaskisten satamat mukana TEN-T-asetusehdotuksessa – liikenneministerit sopuun ehdotuksesta
EU:n liikenneneuvosto hyväksyi 5.12.2022 yleisnäkemyksen TEN-T-asetusehdotuksesta. Asetuksessa määritellään Euroopan laajuinen TEN-T-verkko ja säädetään TEN-T-verkon väyliä ja solmukohtia koskevista laatuvaatimuksista.
Suomea kokouksessa edustanut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on iloinen siitä, että Suomen aktiivinen vaikutustyö tuotti tulosta.
- Suomi on harvaan asuttu maa ja hyvin riippuvainen merenkulusta. Lisäksi Venäjän julma hyökkäyssota on muuttanut rajusti liikennevirtojamme. Nämä erityistarpeemme huomioitiin hyvin.
- Oulun satama on nousemassa ydinverkolle ja Kaskisten satama säilymässä kattavalla verkolla. Itäisen Suomen yhteydet turvataan, ja ratojen ydinverkko jatkuu Lappeenrantaan asti. Raideleveyden suhteen säilytämme täyden kansallisen harkintavallan.
Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt raideleveyttä koskevan esiselvityksen ja sen on arvioitu valmistuvan maaliskuussa 2023.
Mitä seuraavaksi?
Euroopan parlamentin kanta on odotettavissa mahdollisesti vuoden 2023 helmikuussa. Kun parlamentin kanta on muodostettu, käynnistetään ns. trilogineuvottelut, joissa haetaan yhteistä näkemystä ehdotuksen lopullisesta sisällöstä jäsenmaiden, parlamentin ja komission välillä.
Lisätietoja:
erityisavustaja Johanna Juselius, [email protected], p. 0295 342 141
liikenneneuvos Kaisa Kuukasjärvi, [email protected], p. 050 414 0330
erityisasiantuntija Noora Saarinen, [email protected], p. 050 562 7044
Tiedote 7.9.2022: Valtioneuvosto linjasi kantansa TEN-T-asetusehdotuksen muutoksiin
Tiedote 2.8.2022: Ministeri Harakka: Komission uusi TEN-T-asetusehdotus kohtuuton Suomen kannalta
Tiedote 22.6.2022: Suomi vaikuttanut aktiivisesti Euroopan laajuisen liikenneverkon valmisteluissa
Tiedote 17.2.2022: Hallitus linjasi kantojaan Euroopan komission TEN-T-asetusehdotuksesta
EU:n neuvoston tiedote 5.12.2022: Euroopan laajuinen liikenneverkko (TEN-T): neuvosto vahvisti kantansa kestävistä yhteyksistä Euroopassa
Euroopan unionin neuvosto: Liikenne-, televiestintä- ja energianeuvosto (liikenne), 5. joulukuuta 2022