Minister Ranne: Vägprojekt som stärker säkerheten och ekonomin slogs fast vid förhandlingarna

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 3.9.2024 19.31 | Publicerad på svenska 4.9.2024 kl. 12.24
Pressmeddelande
Liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne katsoo kameraan
Kommunikations- och inrikesminister Lulu Ranne (Bild: Fanni Uusitalo/Statsrådets kansli)

Regeringen sätter igång med flera betydande trafik- och transportinfrastrukturinvesteringar i hela Finland 2025. Vid regeringens budgetförhandlingar i dag den 3 september 2024 enades man om de nya infrastrukturinvesteringarna.

– Regeringen gör betydande satsningar på att förbättra vägtrafikens infrastruktur. Genom de nya vägprojekt som man enades om i våras stärker vi säkerheten och försörjningsberedskapen i hela Finland, tillgodoser näringslivets behov och förbättrar de tvärgående förbindelserna. Vi håller fast vid det som överenskommits och entreprenadförberedelserna för de nya projekten Vt15, Vt12 och Vt21 inleds omedelbart, konstaterar kommunikations- och inrikesminister Lulu Ranne.

Det föreslås att projekten finansieras genom investeringsprogrammet i statsminister Petteri Orpos regeringsprogram.

Riksväg 15 Rantahaka (Kotka) - Kouvola

För projektets genomförande föreslås en fullmakt på 122 miljoner euro och ett anslag för 2025 på 1 miljon euro. Målet med projektet är att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i transporter och person- och arbetsresor. Projektet gagnar särskilt näringslivet. Inom vägens verkningsområde finns bland annat Finlands största hamn, HaminaKotka, vid Fredrikshamn och Kotka. Det är också fråga om en viktig förbindelsesträcka med tanke på försörjningsberedskapen.

Riksväg 21 Palojoensuu-Maunu

För att delvis genomföra projektet föreslås en fullmakt på 30 miljoner euro och för 2025 ett anslag på 1 miljon euro. Vägavsnitt 21 är en viktig internationell förbindelse (E8) till Nordnorge och Ishavet. Målet med projektet är att upprätthålla och förbättra smidigheten, driftsäkerheten och restidernas förutsägbarhet i fråga om långväga gods- och persontransporter. Genom projektet tryggas dessutom rutten för specialtransporter på riksväg 21 och säkras näringslivets verksamhetsförutsättningar.

Riksväg 12 Mankala-Tillola

För genomförandet av projektet föreslås en fullmakt på 92 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2025. Målet med projektet är att förbättra säkerheten, smidigheten, driftsäkerheten och restidernas förutsägbarhet i fråga om långväga transporter och persontrafik. Förbindelsesträckan Lahtis-Kouvola på riksväg 12 är en viktig del av riksvägnätet i öst-västlig riktning och en betydande förbindelse för näringslivets transporter. En förutsättning för användningen av anslaget är att MBT-avtalet för Lahtisregionen undertecknas.

Riksväg 5 Leppävirta—Kuopio

För projektet föreslås ett anslag på 11 miljoner euro för 2025 utöver den fullmakt på 180 miljoner euro som redan tidigare beviljats. Målet med projektet är att avsevärt minska antalet dödsfall i trafiken och personskadeolyckor och att säkerställa kollektivtrafikens verksamhetsförutsättningar och säkra förbindelser till hållplatserna. Dessutom kommer projektet att förbättra smidigheten, driftssäkerheten och restidernas förutsägbarhet i näringslivets transporter och persontrafiken.

Riksväg 23 vid Karvio kanal

För projektet föreslås en fullmakt på 14 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2025. Målet med projektet är att förbättra näringslivets logistiska förbindelser. Riksväg 23 är en central led för råvaru- och godstransporter inom näringslivet i Norra Karelen och Varkausregionen. Målet är att främja smidiga transporter, driftsäkerhet och förutsägbarhet i fråga om restider. Ett ytterligare mål är att förbättra gång- och cykelförbindelserna samt trafiksäkerheten.

Karelenbanan

För projektet föreslås en fullmakt på 90 miljoner euro och ett anslag på 10,5 miljoner euro för 2025. I projektet främjas genomförandet av utvecklingsåtgärderna i fråga om trafikplatsen i Villmanstrand samt åtgärderna i fråga om dubbelspåret Luumäki-Joutseno. Målet är att förbättra banans driftsäkerhet och kapacitet och därigenom driftsförutsättningarna, punktligheten och servicenivån. Banavsnittet Luumäki-Imatra är i nuläget ett av de mest trafikerade enkelspåriga ban-avsnitten.

Ombyggnad av Äänekoski bro och anslutningsarrangemang vid landsväg 642 (Äänekoskentie)

För projektet föreslås en fullmakt på 15 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2025. Projektets viktigaste mål är att förbättra smidigheten och säkerheten i trafiken samt att stödja industriutvecklingen i regionen.

Mer information:

Tuomas Sorsa, specialmedarbetare, tfn 0295 342 012, [email protected]