Ministeri Harakka tapasi toistamiseen sähköpotkulautayritysten edustajia – yölliset rajoitukset laajenevat

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 31.8.2021 18.10 | Julkaistu suomeksi 1.9.2021 klo 10.52
Tiedote
Sähköpotkulautailija liikennevaloissa (Kuva: Karolis Kavolelis / Shutterstock)
Sähköpotkulautailija liikennevaloissa (Kuva: Karolis Kavolelis / Shutterstock)

Liikenne- ja viestintäministeriö järjesti toisen keskustelutilaisuuden sähköpotkulaudoista ja niiden turvallisuudesta tiistaina 31.8.2021. Tilaisuuteen osallistui alan yrityksiä sekä Liikenneturvan, kuntien, poliisin ja liikenne- ja viestintäministeriön edustajia. Tilaisuus oli jatkoa heinäkuussa järjestetylle ensimmäiselle keskustelutilaisuudelle, jossa sovittiin muun muassa sähköpotkulautojen yöllisistä nopeusrajoituksista.

Yölliset nopeusrajoitukset koskemaan kaikkia öitä ja kaikkia alueita

Helsingissä toimivat sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset Voi, TIER ja Lime ilmaisivat valmiutensa laajentaa sähköpotkulautojen öisiä nopeusrajoituksia koskemaan viikonloppuöiden lisäksi myös arkiöitä. Jatkossa sähköpotkulautojen nopeutta rajoitettaisiin Helsingissä 15 kilometriin tunnissa kaikkina öinä ja kaikilla alueilla klo 00-05. Tällä hetkellä öiset nopeusrajoitukset ovat voimassa vain keskusta-alueella.

Sähköpotkulautayritykset ovat myös valmiita alentamaan lautojen maksiminopeutta 25:stä 20:en kilometriin tunnissa. Monissa eurooppalaisissa kaupungeissa maksiminopeus on jo 20 km/h.

Vuokrausyritysten mukaan yöllistä päihtyneenä ajamista voidaan vähentää myös lautojen sijoittelulla. Yritykset ehdottivatkin voivansa siirtää lautoja yöaikaan aktiivisesti pois vilkkailta baarialueilta, jotta humalassa ajon todennäköisyys pienenisi.

- Olen tyytyväinen alan toimijoiden yhteiseen haluun parantaa turvallisuutta, keskustelimme myös katuinfran ja pysäköinnin parantamisesta. Sovimme operaattoreiden ja Helsingin kaupungin kanssa, että tutkimme mahdollisuutta sähköpotkulautojen poistamiseksi käytöstä viikonloppuöisin vielä syyskaudella määräaikaisesti, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

- Lainsäädännön muutoksiin ja rajoituksiin liittyviä toimia voidaan arvioida ja tarvittaessa asettaa liikenneturvallisuusstrategiassa. Paikallisesti ja ajallisesti rajallisessa kysymyksessä avainroolissa ovat kuitenkin kaupungit, jotka ovat nyt ottamassa vastuuta kaupunkitilan turvallisuudesta ja järjestyksestä, ministeri Harakka kiittelee. 

Mitä seuraavaksi?

Liikenneturvallisuusstrategian valmistelua jatketaan syksyllä sidosryhmien kanssa yhteistyössä. Sähköpotkulautayritykset tekevät myös tahollaan käytännön toimia turvallisuuden parantamiseksi muun muassa kouluttamalla käyttäjiään ja tuomalla sovelluksiinsa niin kutsutun aloittelija-ajotilan alennetulla nopeudella.

Tavoitteena on, että ensi kesänä vältytään vastaavilta turvallisuusongelmilta. Tässä avainasemassa on riittävä tietämys liikennesäännöistä sekä asenteet niiden noudattamiseen.

Lisätietoja:

liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka, haastattelupyynnöt viestintäjohtaja Susanna Niinivaara p. 040 081 6187

Timo Harakka