Medieinnovationstävlingen samlade 117 tävlingsbidrag

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 24.2.2015 9.09 | Publicerad på svenska 24.11.2015 kl. 10.52
Nyhet
Groddplanta (Bild: Rodeo)
Groddplanta (Bild: Rodeo)

Totalt 117 tävlingsbidrag lämnades in inom utsatt tid till Kommunikationsministeriets Medieinnovationstävling. Tävlingens syfte är att påskynda mediebranschens övergång till den digitala eran. Av tävlingsbidragen deltar 44 i privatpersonskategorin och 73 i företagskategorin.Under den innevarande veckan väljer en urvalsjury ut finalisterna bland alla inlämnade bidrag. Finalen avgörs den 10 mars 2015.

Medieinnovationstävlingen utmanade medborgare och företag att ta fram nya perspektiv, tjänster eller verksamhetssätt för digitala media.

Den sammanlagda prissumman är 220 000 euro. De enskilda priserna beviljas som statsbidrag avsedda bland annat för vidareutveckling av de vinnande tävlingsbidragen. Prisernas storlek varierar mellan 5 000 och 50 000 euro.

Twittra om tävlingen med hashtag #mediainnovaatio