Hyppää sisältöön
Media

Internationella sjöfartsorganisationen behandlar historiskt beslut om minskning av växthusgasutsläppen från sjöfarten

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 13.10.2025 10.00 | Publicerad på svenska 13.10.2025 kl. 10.14
Typ:Pressmeddelande
Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM

Internationella sjöfartsorganisationens (International Maritime Organization, IMO) kommitté för skydd av den marina miljön (Marine Environment Protection Committee, MEPC) sammanträder i London den 14–17 oktober 2025. Avsikten är att kommittén vid sitt extramöte ska besluta om historiska, globalt förpliktande åtgärder för att minska växthusgasutsläppen från fartygstrafiken.

I april 2025 nådde staterna inom IMO en preliminär överenskommelse om ett ramverk för reglering som förpliktar till åtgärder för att minska växthusgasutsläppen inom sjöfarten runt om i världen. Om ramen nu godkänns slutgiltigt, kommer regleringen att bestå av en bränslestandard i två nivåer och av avgifter som baserar sig på överskridningar av kravnivåerna i standarden. Ramverket för regleringen skulle sporra fartyg att använda hållbara fartygsbränslen och energikällor. Om IMO:s nettonollreglering blir verklighet skulle den vara det första globala sektorspecifika regelverket som förpliktar till minskade utsläpp. 

Finland anser att en global utsläppsminskningsåtgärd skulle jämna ut både obalansen i utsläppsregleringen för den internationella sjöfarten och den av sjöfart beroende konkurrensmiljön för näringslivet mellan EU och resten av världen. Om IMO:s förhandlingslösning godkänns slutligt, är Finlands ståndpunkt att Europeiska kommissionen snabbt bör bedöma om IMO:s nya utsläppsminskningsåtgärd eventuellt överlappar EU-lagstiftningen och vidta behövliga åtgärder i enlighet med den.

Fartyg vars växthusgasintensitet överskrider det tillåtna årliga gränsvärdet ska betala för de utsläpp som överskrider gränsen. Avgiftens storlek ska bestämmas enligt hur mycket den årliga gränsen överskrids. I sin tur ska även pionjärskap belönas, ett fartyg som uppfyller kravet ska generera så kallade överskottsenheter. Överskottsenheterna kunde överföras till andra fartyg på vissa villkor, deponeras för användning på ifrågavarande fartyg under de två följande kalenderåren eller annulleras frivilligt.

Utsläppsfria bränslen och tekniker ska stödas ur nya fonden

De avgifter som uppbärs ska styras till den nya internationella fond som inrättas genom bestämmelserna. Med fondens medel ska man stöda utvecklingen och ibruktagandet av växthusgasutsläppsfria och mycket utsläppssnåla fartygsbränslen och fartygsteknik runt om i världen. Fonden ska framför allt stödja de minst utvecklade staterna och små östater under utveckling i övergången till hållbarare fartygsbränslen och andra energikällor. Om fonden inrättas blir den världens största klimatfond.

Finland anser att intäkterna från IMO:s nya fond bör användas för att snabbt utveckla och ta i bruk lösningar som minskar utsläppen från sjöfarten. Vid fördelningen av medel ska dessutom särförhållanden beaktas, såsom sjöfart i is.

IMO har som mål att sjötransporterna ska vara klimatneutrala före 2050 eller omkring 2050 med beaktande av de nationella förhållandena. Före 2030 ska utsläppen av växthusgaser från fartyg minskas med minst 20 procent, jämfört med 2008. Etappmålet för 2040 är att minska utsläppen med minst 70 procent.

Vad händer nu?

Om regleringshelheten får ett slutligt godkännande, är avsikten att precisera regleringen genom reglementen. Finland anser att det är viktigt att man i reglementena beaktar fartygs säkra och effektiva navigering i is.

Mer information:

Kommunikationsministeriet:

Eero Hokkanen, ställföreträdare för Finlands ständiga representant vid IMO, konsultativ tjänsteman, tfn 050 476 0401, eero.hokkanen(a)gov.fi

Transport- och kommunikationsverket Traficom:

Anita Mäkinen, ställföreträdare för Finlands ständiga representant vid IMO, ledande sakkunnig, tfn 040 162 4592, anita.makinen(a)traficom.fi