Hallitus esittää täydennyksiä vuoden 2025 määrärahoihin ja edistää liikennehankkeita yli miljardilla eurolla

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 21.11.2024 14.14
Tiedote
Kuvassa on kirjoitettuna teksti Budjetti 2025
Budjetti 2025 (Kuva: VNK)

Hallitus antoi 21.11.2024 eduskunnalle esityksen vuoden 2025 talousarvioesityksen täydentämisestä. Hallitus esittää rahoitusta koko Suomen rautateiden kulunvalvontajärjestelmän uusimiseen eli Digirataan sekä useisiin uusiin raide-, kaupunkiraitiotie- sekä tiehankkeisiin. Lisäksi hallitus esittää ehdollisena 400 miljoonaa euroa Länsiradan rakentamiseen.

Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmää uudistetaan turvallisuus edellä

Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjaus on Suomen rautateille välttämätön korvaus- ja turvallisuusinvestointi. Hankkeessa uudistetaan koko Suomen rataverkon turvalaitteet ja junien kulunvalvontajärjestelmää, jotka ovat tulleet käyttöikänsä päähän. Digirata-hanketta on valmisteltu vuodesta 2019 lähtien laajassa yhteistyössä koko Suomen rautatiesektorin kanssa. Digirata sisältyy toimenpiteenä valtakunnalliseen Liikenne 12 -suunnitelmaan.

Väylävirasto ja Fintraffic Raide Oy käynnistävät yhdessä Digiradan toteutusvaiheen. Hallitus esittää rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjausinvestointi –hankkeen toteuttamisen käynnistämiseen 10 miljoonan euron valtuutta ja 1 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2025.

Hankkeen kustannusarvio on yhteensä noin 1,2 miljardia euroa. Investointikustannukset ajoittuvat vuosille 2025—2040. Hankkeelle on myönnetty myös EU-rahoitusta noin 100 miljoonaa euroa.

Länsiradan rakentamiseen ehdollista rahoitusta

Hallitus esittää Länsiradan rakentamisvaiheen kustannuksiin ehdollista 400 miljoonan euron valtuutta ja 10,55 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2025. Valtion osuuden käytön ehtona on, että osakassopimus saadaan allekirjoitettua ja osakkaina olevat kunnat ja kaupungit sekä muut mahdolliset hyötyvät julkisyhteisöt sitoutuvat maksamaan rakentamisen kokonaiskustannuksista vähintään 400 miljoonaa euroa. 

Rahoitusta saa käyttää Länsirata Oy:n osakassopimuksessa kirjattujen yhteysvälien rakentamissuunnitteluun ja rakentamiseen. Siirtyminen rakentamisvaiheeseen koskee Espoon ja Lohjan välisiä osahankkeita sekä yhteyksiä Salo-Hajala ja Nunna-Kupittaa. Rakentaminen olisi mahdollista aloittaa vuonna 2027. 

Valtion omistusosuus Länsirata Oy:ssä on vähintään 50,1 %. Valtio ja Länsirata Oy:n osakkaana olevat kunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi ovat neuvotelleet esisopimuksen ehdoista, joilla voidaan siirtyä Länsiradan rakentamisvaiheeseen. Neuvottelut ovat edelleen kesken.

MAL-sopimuksilla tuetaan elinvoimaa ja kasvua

Hallitus esittää maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimusten mukaisesti kaupunkiseutujen investointeihin 130,3 miljoonaa euroa vuodelle 2025 hallitusohjelman määräaikaisesta investointiohjelmasta.

Valtion rahoitusta kohdennetaan hankkeisiin, joilla tuetaan kaupunkiseutujen elinvoimaa ja luodaan edellytyksiä kasvulle. Hankkeilla parannetaan mm. maankäytön kehittämistä, kaupunkiseutujen sisäistä saavutettavuutta ja liikenteen turvallisuutta.

MAL-sopimuksiin perustuvan määrärahan käytön edellytyksenä on, että Helsingin, Tampereen, Lahden, Jyväskylän, Kuopion ja Oulun seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja niiden rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa 23.9.2024.

Hallitus esittää rahoitusta seuraaviin hankkeisiin:

• Perusväylänpidon rahoitusta mm. liikenneturvallisuutta edistäviin toimenpiteisiin seuduille yhteensä 79,4 miljoonaa euroa

• Oulun henkilöratapiha: valtuus enintään 24,5 miljoonaa euroa, 1 miljoonan euron määräraha vuodelle 2025

• Turun satamaradan siirto: valtuus enintään 11 miljoonaa euroa, 1 miljoonan euron määräraha vuodelle 2025

• Maantie 101 Kehä I Maarinsolmun eritasoliittymä, Espoo: valtuus enintään 33,7 miljoonaa euroa, 1 miljoonan euron määräraha vuodelle 2025

• Valtatie 4 Lahdenväylä välillä Kehä I—Kehä III ja Ilmasillan esitasoliittymä: valtuus enintään 64 miljoonaa euroa, 1 miljoonan euron määräraha vuodelle 2025

• Valtatie 4 Palokan kohta, Jyväskylä: valtuus enintään 15,5 miljoonaa euroa, 2 miljoonan euron määräraha vuodelle 2025

• E18 kt 40 Turun kehätie Raision keskustassa: valtuus enintään 190 miljoonaa euroa, 3 miljoonan euron määräraha vuodelle 2025

• Maantie 180 Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie: valtuus enintään 103,2 miljoonaa euroa, 5 miljoonan euron määräraha vuodelle 2025 

• Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus: vuodelle 2025 7,4 miljoonaa euroa, valtuus enintään 15 miljoonaa euroa, kuitenkin enintään 30 prosenttia asemakohtaisten suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä

• Tampereen seudun raitiotiet: vuodelle 2025 8 miljoonaa euroa, valtuus enintään 55,5 miljoonaa euroa, kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä

• Vantaan ratikka: vuodelle 2025 14 miljoonaa euroa, valtuus enintään 144,1 miljoonaa euroa, kuitenkin enintään 30 prosenttia kiinteästi raitiotien rakentamiseen liittyvistä kustannuksista

Mitä seuraavaksi?

Valtion talousarvio hyväksytään eduskunnan täysistunnossa joulukuussa 2024.

Lisätietoja

Digirata ja Länsirata: ohjausyksikön johtaja Miikka Rainiala, p. 0295 342 051, [email protected]

MAL-hankkeet: johtava erityisasiantuntija Maria Torttila, p. 0295 342 237, [email protected]

talousarvio: talous- ja hallintojohtaja Mikko Nygård, p. 0295 342 547, [email protected]