Avoin data tehokäyttöön

Julkaisuajankohta 12.1.2017 8.13
Kolumni
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla on valtavat avoimen tiedon reservit, jotka vain odottavat niiden hyödyntämistä liiketoiminnassa. Katalogi koko hallinnonalan avatusta datasta sekä tiedot vielä avattavista ja käyttörajoitteisesta aineistosta on nyt koottu ensimmäistä kertaa yhteen.

Ilmatieteen laitos, Liikennevirasto, Trafi ja Viestintävirasto ovat avanneet laajasti ja pitkäjänteisesti tietovarantojaan yleiseen käyttöön säähavainnoista valtakunnalliseen tie- ja katuverkon tietojärjestelmään sekä kulkuneuvojen teknisistä tiedoista verkkotunnusrekisteriin. Datan lisäksi on avattu myös rajapintoja ja lähdekoodia.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan avointa dataa on jo käytetty liiketoiminnassa liikenne-, viestintä- ja olosuhdepalveluissa, mutta toistaiseksi vain murto-osa datan arvosta on hyödynnetty. Mahdollisuuksia olisi monin verroin enemmän, sillä avoimen datan käyttökohteita on eri toimialoilla valtavasti.

Entistä monipuolisemman, reaaliaikaisemman ja laadukkaamman avoimen datan tulisi olla helposti hyödynnettävissä, jotta se tukisi hallitusohjelman strategisia tavoitteita kuten liikenteen kehitystä palveluna (MaaS), robotiikan ja automaation lisäämistä - mutta myös ympäristöystävällisyyttä, turvallisuutta, toimintavarmuutta ja väyläomaisuuden hallintaa.

Liiketoiminnan ja uusien palvelujen kannalta tärkeää on kuitenkin myös se, että yritykset avaisivat dataansa ja rajapintojaan. Esimerkiksi liikennekaaressa vaatimus datan avaamiseen ei koske ainoastaan julkista sektoria vaan myös yksityisen sektorin julkisluonteista dataa sekä lippu- ja maksujärjestelmien rajapintojen avaamista. Parhaillaan käynnissä olevassa liikennekaaren toisessa vaiheessa tarkoituksena on myös parantaa liikennetiedon hyödyntämistä eri käyttötarkoituksiin.

Datapolitiikan laajentamiseen sisältyy suuria mahdollisuuksia ja haasteita. Millä keinoilla erityyppisten toimijoiden dataa voidaan yhdistää? Millaisessa roolissa viranomaiset ja markkinaehtoiset toimijat olisivat tiedon kerääjinä, hallinnoijina ja luovuttajina? Millaisia palvelualustoja käytettäisiin? Tulisiko avoimella datalla olla palvelutasovaatimukset?

Nyt kun valtaosa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan avattavissa olevasta datasta on avattu, tulemme jatkossa kiinnittämään yhä enemmän huomiota sen laatuun, helppokäyttöisyyteen ja markkinointiin. Avoin data ei yksin tee autuaaksi vaan sen arvo syntyy sen hyödyntämisestä liiketoiminnassa ja päätöksenteossa kaikkialla yhteiskunnassa.

Tässä meillä kaikilla on vielä paljon tehtävää ja saavutettavaa. Siksi yrittäjien, kaupunkien ja koodareiden kannattaa panostaa liikenne- ja viestintätietoa hyödyntävään konkreettiseen yhteiskehittämiseen ja pilotteihin sekä data-analytiikkaa hyödyntäviin kokeiluihin.

Kirjoittaja on liikenne- ja viestintäministeriön tutkimuspäällikkö
Verkkouutinen: Datan avaaminen ja hyödyntäminen liiketoiminnassa etenee
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan datan avaaminen ja hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 1/2017
Avoin data –raporttia ja liikenne- ja viestintäministeriön avointa dataa esitellään Liikennelabra-tilaisuudessa 24.1. klo 13-16.15. Tilaisuus on jo täynnä, mutta sitä voi seurata verkkolähetyksenä.
2017 Blogit Blogit 2017