Auton arvo
Olin lauantaina 11.1. Ylen Ykkösaamussa haastateltavana liikenteestä. Toimittaja Seija Vaaherkummun kanssa keskustelimme paljon liikenteen päästöistä ja tarpeesta niiden vähentämiseen hallitusohjelman mukaisten ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.
Sain sähköpostiini 42 palautetta. Kiitos! Kaikki on luettu ja useisiin vastattukin. Ehdotuksia on välitetty eteenpäin asiantuntijoillemme, jotka valmistelevat ilmastotoimia.
Henkilöauton keskimääräiseksi arvoksi Suomessa mainitaan usein 3600 euroa. Tätä käyttää esimerkiksi Autoliitto. Luku on näkynyt lehtikirjoituksissa myös Ykkösaamun haastattelun jälkeen.
Yksittäinen luku ei kuitenkaan kerro kaikkea siitä, minkälaisilla autoilla me Suomessa ajamme. Siksi tuon tässä esille muitakin lukuja auton euromääräisen arvon ymmärtämiseksi.
Vuonna 2018 Suomessa oli liikennekäytössä noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa. Uuden auton hankkiminen maksaa Suomessa keskimäärin yli 30 000 euroa. Suomessa ostettiin vuonna 2019 kaikkiaan 112 000 uutta henkilöautoa.
Käytettynä tuotujen autojen keskihinta on puolestaan noin 22 000 euroa. Viime vuonna Suomeen tuotiin noin 46 000 käytettyä autoa. Hintatiedot perustuvat Autoalan Tiedotuskeskuksen Verohallinnolta saamiin tietoihin.
Näiden lisäksi Suomessa myytiin käytettyjä autoja vuonna 2019 arviolta 600 000. Näistä kaupoista noin neljännes on kuluttajien välistä kauppaa.
Autokanta vaihtuu koko ajan. Suomen henkilöautokaupan arvo on vuodessa yli 10 miljardia euroa. Siitä sekä kotimaassa myytyjen että ulkomailta tuotujen käytettyjen henkilöautojen kauppa on noin seitsemän miljardia ja uusien henkilöautojen myynti kolmisen miljardia.
Siirtymä hiilettömään liikenteeseen tapahtuu vaiheittain, kun osa ihmisistä ostaa uutena vähäpäästöisen auton. Vähäpäästöiset autot siirtyvät käytettyjen autojen markkinoille. Nyt käytettyjä sähkö- tai kaasuautoja on myynnissä vielä vähän.
Uuden sähköauton ostaja voi saada valtion tukea 2000 euroa. Vähäpäästöiseen autoon pääsee muutenkin kiinni. Esimerkiksi bensa-auton muuntaminen kaasuautoksi maksaa muutaman tonnin. Tähän saa valtion tukea tuhat euroa.
Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla tehdään suunnitelmaa siitä, miten kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja pudotetaan nollaan viimeistään vuonna 2045. Kyse ei ole vain henkilöautoista, vaan myös tavaraliikenteestä ja kaikista liikennemuodoista. Liikenteen päästöt pitää saada laskuun maalla, merellä, sisävesillä ja ilmassa.
Keskustelu jatkuu.
Harri Pursiainen
kansliapäällikkö