Hyppää sisältöön
Media

Totalreform av körkortslagen inleds – målet att effektivisera trafiksäkerheten

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 10.12.2025 14.35 | Publicerad på svenska 11.12.2025 kl. 9.05
Typ:Pressmeddelande
Ajo-opettaja osoittaa peruutuspeiliä autokoulun oppilaalle autossa.
örundervisning i bilskola. (Bild: Markus Pentikäinen, Keksi/LVM)

Kommunikationsministeriet har inlett ett lagstiftningsprojekt för att se över körkortslagen på ett övergripande sätt och nationellt genomföra EU:s nya körkortsdirektiv och EU:s regler om körförbud. I och med direktivet ändras bestämmelserna om körkort inom hela EU.

– Körkortsregleringen ses nu grundligt över. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och göra vardagen smidigare. Vi önskar att intressegrupperna ska delta i beredningen på bred front för att vi ska få en så fungerande helhet som möjligt, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

Det nya körkortsdirektivet trädde i kraft den 25 november 2025 tillsammans med EU:s regler om körförbud. Syftet med regleringen att förbättra trafiksäkerheten. De uppdaterade bestämmelserna innehåller bland annat regler om nya förare. I fortsättningen ska också förbudens giltighet för körförbud som utfärdats i ett EU-land på grund av de allvarligaste trafikförseelserna utvidgas till hela EU.

Körkortsdirektivet innehåller bestämmelser för nya förare

Enligt det nya körkortsdirektivet kan 17-åringar i fortsättningen beviljas EU-körkort för kategorin personbil. I den nya modellen med beledsagad körning ska en 17-åring köra med en erfaren förare tills han eller hon fyller 18 år. I Finland tillämpas för närvarande ett förfarande med ålderdispens där 17-åringar kan få rätt att avlägga körkort för kategorin personbil. Dispens kan beviljas för transportbehov till exempel till skola eller till hobbyer och den berättigar till körning endast i Finland. Det nya körkortsdirektivet gör det möjligt att bevara modellen med ålderdispens vid sidan av modellen med beledsagad körning även i fortsättningen, men modellen med ålderdispens kan också slopas.

Körkortsdirektivet förutsätter att ett digitalt körkort, det vill säga ett mobilt körkort, tas i bruk. I fortsättningen kommer digitala körkort som används med mobila apparater, såsom mobiltelefoner, stegvis att införas som den huvudsakliga körkortsformen i EU.

Också bestämmelserna om förarexamen ändras. I fortsättningen ska den som avlägger körkortet bland annat visa att han eller hon är medveten om riskerna i anslutning till döda vinklar och om de system som hjälper föraren. Nya förare ska i fortsättningen ha en prövotid på minst två år. Under prövotiden gäller strängare regler för förarna, bland annat för körning under påverkan av alkohol.

Körförbud som utfärdats i ett EU-land på grund av de allvarligaste trafikförseelserna utvidgas i fortsättningen till att gälla hela EU. Sådana är bland annat rattfylleri, trafikolycka med dödlig utgång eller betydande fortkörning.

Dessutom innehåller den nya EU-regleringen ändringar i bestämmelserna om körhälsa, utbyte av körkort utfärdade i tredjeländer och utvidgning av körrätten för framförande av vissa tyngre fordon.

Körkortslagen ses över i vidare utsträckning

Utöver det nationella genomförandet av den nya EU-regleringen bedöms också andra ändringsbehov i körkortslagen inom lagstiftningsprojektet. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och uppdatera körkortslagen.

Avsikten är att under projektet bedöma bland annat ändringen av den nationella regleringen om körförbud, ändringen av promillegränsen för alkoholrattfylleri samt förlängningen av förfarandet med ålderdispens för 17-åringar.

Trafiksäkerhetsarbete pågår

Vid kommunikationsministeriet pågår som bäst ett projekt för att ändra körkortslagen. Syftet med projektet är att förbättra trafiksäkerheten särskilt bland unga. Ett förslag till ändring av körkortslagen är på remiss fram till den 14 december 2025. Förslaget innehåller bland annat skärpningar av villkoren för beviljande av ålderdispens i fråga om 17-årigars personbilskörkort.

Ministeriet inledde i december 2025 ett projekt för att uppdatera den nationella trafiksäkerhetsstrategin. Strategin styrs av en vision, enligt vilken alla trafikslag före 2050 ska vara så säkra att ingen dör eller skadas allvarligt i trafiken. Ett av målen för den riksomfattande trafiksystemplanen, det vill säga Trafik 12-planen, är också att förbättra trafiksäkerheten.

Vad händer nu?

Den målsatta tidpunkten för ikraftträdandet av ändringarna i körkortslagen är hösten 2028. Intressegruppernas synpunkter på utkastet till regeringsproposition begärs genom remiss senast i början av 2028.

Mer information:

Saara Louko, specialsakkunnig, tfn 0295 342 048, [email protected] 

Monika Mutanen, specialsakkunnig, tfn 0295 342 204, [email protected]