Uppmärksamheten riktas mot produktionen av ARA-hyresbostäder i Helsingforsregion
Miljöministeriet och kommunikationsministeriet informerar
Den avsiktsförklaring som staten och Helsingforsregionens kommuner i juni i fjol ingick när det gäller markanvändning, boende och trafik 2012–2015 har i huvudsak närmat sig målen för det första året, konstaterades det vid avtalsparternas första årliga uppföljningsmöte den 2 maj. En förbättring ska ske i synnerhet när det gäller byggande av s.k. normala ARA-hyresbostäder som får statligt stöd.
"Detta är en bra början på genomförandet, för nu ser det ut som kommunerna har vilja att förbinda sig vid överenskommelsen. Nu är det av största vikt att alla parter förbinder sig att också i fortsättningen driva överenskommelsen vidare", säger bostads- och kommunikationsminister Krista Kiuru.
Inom Helsingforsregionen byggdes det år 2012 sammanlagt 11 536 bostäder, vilket motsvarar 92 % av det genomsnittliga årsmålet i avsiktsförklaringen (12 500 bostäder). Totalt 2 267 ARA-hyresbostäder färdigställdes (91 % av målet), och av dessa var 52 % (1 167 st.) så kallade normala hyresbostäder och 48 % (1 100 st.) hyresbostäder som är avsedda för grupper med särskilda behov. Cirka tusen bostadsrättsbostäder byggdes. Om man beaktar det antal bostadsrättsbostäder som avsiktsförklaringen möjliggjort i kranskommunerna, ökar produktionsutfallet till 94 % av målet för ARA-bostädernas del. Sammanlagt 70 % av de bostäder som producerats (84 % av bostäderna i flervåningshus och 28% av bostäderna i småhus) är förlagda till områden där servicen och arbetsplatserna i allmänhet är på gång- eller cykelavstånd, eller till områden med relativt tät kollektivtrafik.
År 2012 började man bygga sammanlagt 10 661 bostäder i Helsingforsregionen. I avsiktsförklaringen ställdes ett mål om 12 500 bostäder per år. Av dessa var 2 053 ARA-hyresbostäder, av vilka 1 355 st. (66 %) var normala hyresbostäder och 698 st. (34 % av produktionen av ARA-hyresbostäder) var hyresbostäder avsedda för grupper med särskilda behov. Målet med produktionen av ARA-hyresbostäder är att åstadkomma 2 500 bostäder i regionen, och av dessa ska merparten enligt överenskommelsen vara s.k. normala hyresbostäder.
"Det är särskilt viktigt att se till att regionen i fortsättningen når det mål som satts upp för bostadsproduktionen i synnerhet när det gäller de statligt stödda s.k. normala hyresbostäderna, eftersom kommunerna där ytterligare bör lägga på en spurt för att nå målet. Man måste se till att bostäder till allra rimligast pris byggs i åtminstone den utsträckning som fastställts i målet. Jag tror också att de tilläggsåtgärder som regeringen kommit överens om i ramförhandlingarna hjälper kommunerna att nå målet", konstaterar minister Kiuru vidare.
I slutet av år 2012 fanns det i Helsingforsregionen en planreserv på uppskattningsvis sammanlagt 8,8 miljoner kvadratmeter våningsyta. På basis av en beräkning gjord i februari 2013 hade de tomma tomterna i Helsingforsregionen en reserv för boende motsvarande byggbehovet för 3,7 år (35 600 bostäder). Målet anses i allmänhet vara en tomtreserv på 4–5 år. Reserven av tomma tomter som städerna äger motsvarade bara byggbehovet för ca 1,6 år (15 000 bostäder).
"Samordningen av markanvändningen, boendet, trafiktjänsterna och trafikinfrastrukturen är framför allt viktig i huvudstadsregionen. En intensifiering av detta samarbete utgör också en viktig del av den nya trafikpolitiken", säger trafikminister Merja Kyllönen.
De statligt stödda projekt som har samband med ett fungerande trafiksystem och ett utvecklande av markanvändningen framskred både inom väg- och bannätet. Exempelvis byggandet av Ringbanan och Västmetron och förbättrandet av ringlederna för fordonstrafik är aktuella projekt. Regeringen fastställde den 27 mars 2013 ramarna för statsfinanserna för åren 2014–2017. Beslutet säkerställde att de pågående trafikprojekten kan fortgå och att alla de projekt som nämns vid namn i den trafikpolitiska redogörelsen kan påbörjas under denna regeringsperiod. Programmet omspänner 1,0 miljarder, varav de insatser som gäller Helsingforsregionen motsvarar en andel på ca 410 mn euro. De kommuner som hör till HRT:s område satsade kraftigt på att finansiera kollektivtrafiken. År 2012 motsvarade subventioneringen 202 mn euro, dvs. 176 euro per invånare. Stödet till kollektivtrafiken ökade också på andra håll inom Helsingforsregionen.
Genom avsiktsförklaringar främjas kommunernas och statens samarbete när det gäller styrning av samhällsstrukturen och samordnande av markanvändning, boende och trafik. Målet är att stärka Helsingforsregionens funktionalitet och konkurrenskraft, öka bostadsproduktionen i regionen och stärka uppnåendet av målen med metropolpolitiken. Parter i överenskommelsen är kommunerna i Helsingforsregionen, miljöministeriet, kommunikationsministeriet, Trafikverket, NTM-centralen i Nyland, Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA) och Helsingforsregionens trafik (HRT).
Mer information
Bostads- och kommunikationsminister Krista Kiurus specialmedarbetare Jouni Parkkonen, miljöministeriet, tfn 040-176 13 04, [email protected]
Trafikminister Kyllönens specialmedarbetare Sarianne Hartonen, kommunikationsministeriet, tfn 0295 342 325, [email protected]
Helsingfors stadsdirektör Jussi Pajunen, tfn 09-310 36000, [email protected]
Esbos stadsdirektör Jukka Mäkelä, tfn 09-81621, [email protected]
Vandas stadsdirektör Kari Nenonen, tfn 09-8392 2101, [email protected]
Grankullas stadsdirektör Torsten Widén, tfn 09-505 62 37, [email protected]
Mäntsäläs kommundirektör Esko Kairesalo, tfn 040-314 52 00, [email protected] (kranskommunerna)
Specialsakkunnig Pekka Normo, miljöministeriet, tfn 040-506 11 68, [email protected]
Trafikrådet Anni Rimpiläinen, kommunikationsministeriet, tfn 0295 342 399, [email protected]