Työryhmä: Rantaradan parannus ensisijaista
Turun ja Helsingin välisen junayhteyden kehittäminen perustuu toistaiseksi nykyisen radan parantamiseen ja nopeuttamiseen. Lohjan kautta kulkeva uusi nopea junayhteys otetaan kuitenkin huomioon maankäytön pitkän aikavälin suunnitelmissa.
Esitykset sisältyvät ELSA-radan selvitystyön seuranta- ja ohjausryhmän raporttiin. Ryhmä luovutti raportin liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huoviselle 6. kesäkuuta.
Vaikka ELSA-rata ei raportin mukaan ole lähitulevaisuuden hanke, se on strategisesti tärkeä Suomen liikennejärjestelmälle. Radan alustava suunnittelu käynnistetään välittömästi. Maankäytön tarpeet määräävät suunnittelun laajuuden.
Välillä Lohja–Espoo rata perustuu Uudenmaan maakuntakaavaan ja myötäilee moottoritietä. Välillä Lohja–Salo Ratahallintokeskus ja kaavoitusviranomaiset selvittävät linjauksen.
Raportti ei tue suurnopeaa ratayhteyttä, jolla junat olisivat saavuttaneet 300 kilometrin tuntinopeuden. Tarpeen ei ole myöskään varautua siihen vaihtoehtoon, että rata kulkisi Lohjalta Helsinki–Vantaan lentoaseman kautta Helsinkiin.
Taajamaliikennettä Turun ja Salon välillä tulee seuranta- ja ohjausryhmän mielestä kehittää varautumalla kaksoisraiteen rakentamiseen. Paimion ja Piikkiön välisistä rataoikaisuista voi luopua.
Seuranta- ja ohjausryhmän puheenjohtajana on ollut Länsi-Suomen läänin maaherra Rauno Saari. Ryhmässä olivat edustettuna elinkeinoelämä, radanvarren kunnat sekä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan liitot. Ratahallintokeskuksen selvitystyötä käytettiin raportin valmistelun pohjana.
Työryhmä oli raportin johtopäätöksistä yksimielinen. Ministeriö valmistelee jatkotoimenpiteitä työryhmän näkemysten pohjalta.
Lisätietoja:
maaherra Rauno Saari (Länsi-Suomen lääninhallitus), puh. 0205 17 2001
rakennusneuvos Mikko Ojajärvi (LVM), puh. (09) 160 28574 tai 0400 438 520
yli-insinööri Juha Parantainen (LVM), puh. (09) 160 28383 tai 040 756 9601
Seuranta- ja ohjausryhmän raportti on nähtävissä LVM:n internetsivuilla osoitteessa www.mintc.fi/julkaisujasarja